(27-May-2019, 09:38 PM)ErikvanD schreef: Mijn Mango is na al zijn upgrades een stuk zijwindgevoeliger dan voorheen. Vreemd... Verder rijdt hij wel een stuk strakker en kan ik echt veel sneller een bocht om met de straffere en verlaagde veren.
Maar uiteraard is dit behoorlijk off topic
Ik rij een Alleweder. Maar ik vermoed dat de maat veerpoot onder de Mango dezelfde is. De Mango zal, net als de Alleweder, een negatief camber of wielvlucht hebben en daarmee een positieve schuurstraal van circa 30 mm. Een dikkere band maakt de schuurstraal iets kleiner, minder dan 1 mm, maar dat is te verwaarlozen. Van belang blijft de sporing bij een achterwiel aangedreven VM met een grote schuurstraal op de vooras. Ik rij het prettigst met een licht toespoor, gemeten in belaste staat (rijder er in). De grote schuurstraal dwingt door de rolweerstand de wielen naar buiten en belast de spoorstangen op druk en heft alle speling op de draaipunten op.
Bij zijwind neemt de wieldruk aan de lijzijde toe en bij uitspoor volgt direct dat de VM extra van de wind afrijdt, mede door de toename van de rolweerstand in combinatie met de grote schuurstraal van circa 30 mm. Je voelt dat in het stuur. Bij een licht toespoor wordt het zwaarst belaste wiel aan de lijzijde leidend en heb je (iets) minder last van zijwind.
Ik ken vele verhalen dat anders ook kan, maar een juiste sporing is erg belangrijk. Op 1 mm nauwkeurig af te stellen met één stuurstang met links- en rechtse draad. http://pdrond.blogspot.com/2015/03/prijs...rvice.html