08-Jun-2019, 11:43 AM
(08-Jun-2019, 09:19 AM)Wim -de roetsende schreef:(07-Jun-2019, 11:13 PM)PietV* schreef: Er is een filmpje over deze trike. Zie vanaf 2:40. https://www.youtube.com/watch?v=8tvxsiRYaCs
De achtervork heeft voldoende ruimte voor een "vettere" achterband. Verandering van wielmaat tussen vóóŕ en achter geeft verandering van de langshellingshoek of caster. Dat beïnvloed de naloop en het stuurkarakter.
Een kleiner achterwiel vraagt nog meer aanpassing van kettingwiel-verhoudingen.
Als je een kleinere velg neemt met een dikkere band kun je weer op dezelfde diameter uitkomen.
Dat is ook het geval bij een 29" MTB, maar dan andersom. Vaak is dit gewoon een 28" velg met een dikke slof eromheen. Zo wordt het dan een 29". Bron: MTB-fietsenmaker
Inch maten voor fietsen is voor dombo's. Al jaren wordt gewerkt met ETRTO in mm. Neem bijvoorbeeld 20 inch. Dat kan een 406, 438 of 451 mm velg zijn.
Als je van 559 (26") velg naar een 406 (20") velg gaat bij een bandenmaat van b.v. 37 mm, dan moet je 76 mm extra compenseren. Zie jij een band van 111 mm breed op een 406 velg? Die past nooit tussen de vork. Bovendien is de velg breedte volstrekt onvoldoende.
De ideale verhouding velgbreedte / bandbreedte is 1 : 1,5 tot 1 : 2. Die verhouding geldt des te meer voor drie en vierwielers. Die verkanten niet in de bochten als het goed gaat. Een te brede band in een te smalle velg geeft te veel drift in de bochten.