1 uur geleden
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 43 minuten geleden door Martin van Mourik.)
Als ik de vraag goed begrijp dan is het de bedoeling om de boel om te bouwen van een hollowtech crankstel naar een trapas met vierkante as, en het genoemde 155 mm crankstel.
Ik ben geen trapas-expert, ik dacht dit er over te weten:
Bij hollowtech zit de trapas vast aan de rechter crank, en heb je losse lagers.
Bij vierkante as heb je een losse trapas met ingebouwde lagers, en losse cranks, en de trapas is met schroefdraad, of ingeperst.
Misschien is er een ingeperste trapas te vinden met de zelfde buitenmaat als de lagers van het hollowtech crankstel ...?
Misschien zijn er adapters te koop waarmee je een trapas met BSA schroefdraad kunt monteren in een frame dat voor hollowtech gemaakt is ...?
Anders zou ik niet weten hoe je dit moet oplossen.
Bij hollowtech heb je aan de linkerkant een soort van speciale schroef zitten die de van de rechterkant ingestoken as op zijn plaats houdt. Op de acht inkepingen van dat ding past een speciale afnemer, bijvoorbeeld deze:
https://www.parktool.com/en-int/product/...l-bbt-10-2
Het gaat ook wel zonder zo'n speciale afnemer, met een willekeurig rechthoekig reststukje metaal van 1,5 cm breed en een waterpomptang.
Ik ben geen trapas-expert, ik dacht dit er over te weten:
Bij hollowtech zit de trapas vast aan de rechter crank, en heb je losse lagers.
Bij vierkante as heb je een losse trapas met ingebouwde lagers, en losse cranks, en de trapas is met schroefdraad, of ingeperst.
Misschien is er een ingeperste trapas te vinden met de zelfde buitenmaat als de lagers van het hollowtech crankstel ...?
Misschien zijn er adapters te koop waarmee je een trapas met BSA schroefdraad kunt monteren in een frame dat voor hollowtech gemaakt is ...?
Anders zou ik niet weten hoe je dit moet oplossen.
(5 uren geleden)Jeroen S schreef: Controleer ook even of het montagegereedschap wat je nodig hebt aansluit bij wat je hebt, daar zit soms ook wat verschil in. Om de Hollowtech eruit te halen heb je zeker een ander nodig dan om de nieuwe te monteren.
Bij hollowtech heb je aan de linkerkant een soort van speciale schroef zitten die de van de rechterkant ingestoken as op zijn plaats houdt. Op de acht inkepingen van dat ding past een speciale afnemer, bijvoorbeeld deze:
https://www.parktool.com/en-int/product/...l-bbt-10-2
Het gaat ook wel zonder zo'n speciale afnemer, met een willekeurig rechthoekig reststukje metaal van 1,5 cm breed en een waterpomptang.

