1 uur geleden
(2 uren geleden)Niels van der Wal schreef: Dit is wel een onderwerp wat me bezig houdt omdat ik het antwoord niet weet.
Ik denk dat er niemand is die het antwoord weet. Je zult op z'n hoogst een consensus vinden, waar ik ook wel benieuwd naar ben.
(2 uren geleden)Niels van der Wal schreef: Eergisteren reed ik (in een auto!) over de dijk bij Culemborg. Aan de zijkant ...
Het idee van goed zeemanschap (vanuit de scheepvaart) vind ik passender. Volgende keer zal ik die toepassen.
Ik ga mee in je redenering dat jij niets fout gedaan hebt. Ik zou me ook niet zoveel aantrekken van boze voetgangers die blijkbaar niet begrijpen dat zij ruimte moeten bieden. Maar dat is de ratio, ik herken het gevoel dat je kunt hebben dat je het misschien beter had kunnen aanpakken, los van de ratio.
Ik houd ook van "goed zeemanschap". Toch zal ik altijd proberen een signaal af te geven aan de partij die in mijn ogen zich niet correct gedraagt.
Het verkeer hangt ook van split-second beslissingen aan elkaar. Gisteren reed ik achter een taxi-busje dat in de bebouwde kom aan de kant van de weg stil ging staan om mensen uit te laten stappen. Er kwam een vrachtwagen tegemoet, dus ik liet de fiets lopen (ik reed 40 km/h) om de vrachtwagen voor te laten gaan. Echter die was tot stilstand gekomen en maakte totaal geen aanstalten om in beweging te komen, waarop ik besloot er alsnog langs te rijden. Hierop gaf de vrachtwagenchauffeur een geluidssignaal.
Dit soort misverstanden zul je altijd blijven houden. Maar als mensen dan achteraf zelf nog eens over de situatie nadenken om te zien of ze het beter hadden kunnen aanpakken getuigt van een vorm van zelfreflectie die je in mijn ogen een betere verkeersdeelnemer maakt.