14-Jun-2019, 11:12 AM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 14-Jun-2019, 11:13 AM door tegenligger.)
Toen ik jullie draadje las en ik over pedalen nadacht en probeerde te begrijpen waarom de linker pedaal linksdraaiend schroefdraad heeft, kon ik het eigenlijk niet verklaren. Immers je zou denken dat een linkerpedaal met normaal schroefdraad juist steeds vaster komt te zitten. Maar het is dus juist omgekeerd!
Dat het dus voor de linker pedaal linksom schroefdraad moet zijn, daar is geen discussie over (immers, je merkt snel genoeg dat het niet werkt, ze draaien er gewoon af). Maar waarom het zo werkt, blijkt zelfs al heel vaak een discussiepunt te zijn en hier heeft iemand er (lang geleden) zelfs een artikel over geschreven:
https://www.nrc.nl/nieuws/1992/02/27/lin...86-a902903
Overigens is een vastzittende pedaal altijd een beetje onhandig losmaken bij een ligfiets, omdat je kracht moet zetten op het uiteinde van je fiets, in plaats van in het midden. Hierdoor kan het gebeuren dat de achterkant van je fiets de lucht ingaat.
Dat het dus voor de linker pedaal linksom schroefdraad moet zijn, daar is geen discussie over (immers, je merkt snel genoeg dat het niet werkt, ze draaien er gewoon af). Maar waarom het zo werkt, blijkt zelfs al heel vaak een discussiepunt te zijn en hier heeft iemand er (lang geleden) zelfs een artikel over geschreven:
https://www.nrc.nl/nieuws/1992/02/27/lin...86-a902903
Overigens is een vastzittende pedaal altijd een beetje onhandig losmaken bij een ligfiets, omdat je kracht moet zetten op het uiteinde van je fiets, in plaats van in het midden. Hierdoor kan het gebeuren dat de achterkant van je fiets de lucht ingaat.
Mijn fietsen: Rode Challenge Fujin Tour, grijze Fujin SL I, zwart gespoten Hurricane van staal (project) , rode Hurricane van aluminium (winter) , zwarte Nazca Fuego, gele Challenge Alize 20
Marcel D.