2 uren geleden
(9 uren geleden)Hoekie schreef: @Bobslee. Toch nog maar even specifiek aan jou.
Mooi dat je aan merk spul denkt zoals SRAM. Op het Duitse forum staan al verhalen met minder spul.
Mocht je de batterij van de derailleur niet steeds willen laden, dan kan je de derailleur voeden met de 12v velomobiel accu.
Met een SRAM kabeladapter met ingebouwde converter. Is wel prijzig maar dat zijn alle proprietary kabels. Of zelf knutselen.
Kan overigens bij Shimano NIET, want een Shimano DI2 derailleur die 12v gevoed kan worden, vereist een koppeling met een Bosch moter. Lang leve het 14d recht op retour.
Afgelopen jaar, Bülk MK1, iets van 12k km, vertelt me: geen enkele issue. Geen enkele misfire. 'telepatisch' schakelen. Heerlijk opgeruimd stuur. Mooie feedback display en geluid. Niet tussendoor hoeven bij stellen en meer nice to haves.
Bij de tweede velo, nieuwe Bülk Urban, heb ik het eerst aangekeken. De verwachting was dat daar minder mee gereden zou worden.
Echter voelde ik me als 'een holbewoner', zo groot ervoer ik het verschil. Ergo, de Urban kreeg ook een SRAM AXS GX upgrade kit.
Nog een leuk weetje. Met mijn onervaren zoon bleek dat de AXS GX ingebouwde weerstand veiligheid heeft ie de derailleur wordt tot op bepaalde weerstand niet geforceerd. Up en down. Gezien het schakelgeweld van hem kon het zomaar zijn dat dat me een derailleur bespaard heeft. Ook zijn er opties waarbij de derailleur, wanneer in storing, met de hand te verzetten is. Aldus de theorie. Heb het in de praktijk uiteraard niet zelf getest.
NB Over de voeding via de velomobiel accu: voor de zekerheid heb ik een 12v naar 12v converter tussen mijn LiFePO4 velomobiel accu en de SRAM adapterkabel gedaan. Zou niet hoeven, maar toch. Just to be sure.
Heel erg bedankt Hoekie! Dit soort info kan ik inderdaad wat mee, gebruikers ervaring is meestal de beste!
Welke cassette gebruik je op je fiets? Ik ga de Bafang over bouwen, dus gaat het een 1x12 worden, en dan even rekenen om de verzetten te bepalen. Rijdt nu goed naar boven op hellingen tot circa 14% met 70x36, QV, dus 20" wielen, gaat niet harder dan circa 8 km/u, maar geen problemen met oververhitting of zo.
Als de batterij goed bereikbaar is door het luikje lijkt het wisselen me geen probleem, ik wil sowieso toch een reserve batterij mee hebben, in geval dat...
Als het zover is en ik heb nog vragen, kan ik je dan een persoonlijk bericht sturen?
Groeten, Adri.
Huidige fietsen: Trek Emonda, Surly Midnight Special, Batavus Professional 1978, Quattrovelo 42