Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
ketting op een velo en overige slijtage delen?
(11 uren geleden)Status Quooh schreef: Op de racefiets ben ik afgestapt van Shimano en naar KMC over gegaan.

Prima idee, die werken ook prima met onderdelen van Campagnolo en SRAM.
Decathlon 'eigen merk' kettingen zijn trouwens ook KMC.
Van DXC blijf ik voortaan weg, want die lijken te smal(!) te zijn voor Camapgnolo achterderailleurs. Misschien is er niks aan de hand wanneer je ze van een speedje lager pakt, maar het prijsverschil met KMC is m.i. niet interessant genoeg voor meer experimenten.

(11 uren geleden)Status Quooh schreef: En tandwielen?Ik neem aan dat niemand met Dura Ace rondt rijd?

Dat... lijkt me een juiste aanname, maar om een andere reden dan ik hier tussen de regels door lees.
Ehm, opa vertelt, even een fotootje uit de oude doos, 2010 AD:

[Afbeelding: Mortiroloverzetjes.jpg]

...dit 'kraampje' zag ik in die dagen aan de vooravond van een fietsevenement. Deze Italiaanse fietsenmaker verkocht geen cassettes, maar losse kransjes, we zijn in Italië, het wemelde er van de mooiste karretjes van de firma's Colnago, Wilier, Bianchi, Kuota, De Rosa en Pinarello, met daarop doorgaans onderdelen van de firma Campagnolo, dus de one*-size-fits-all oplossing van de fietsenmaker was een stapel Campagnolo kransjes 29.

Het fietsevenement in kwestie zou namelijk (o.a.) over de Mortirolo voeren, afhankelijk van de gekozen route over de steile kant, of over de erg steile kant. De erg steile kant is over 12 kilometer gemiddeld 11%, maar het is Italië, dus helemaal niks is gemiddeld, en zeker in de kilometers halverwege die klim zijn de stukken 10-11% de plekken waar je er even een koekje bij pakt. Of, OK, je bidon of een gelletje. Een klim, waar wielertoeristen die met de immer-caravan-compatible Franse Alpen dachten te weten met welk verzet je 'overal' boven komt, zich wel eens in konden verslikken. Dus, voor wie op de laatste avond twijfelde of die 25/26/27 achter toch echt wel groot genoeg was, was hier nog een 'reddingsboei' in de aanbieding. Ik kreeg de indruk dat de handel aardig liep (een het evenement in kwestie deden een paar duizend mensen mee...).

Dat was toen, 'normale' cassettes waren 11-23, 12-25, 13-26, of als je heel gek deed dus iets als 13-29.
Compact cranksets waren nog nieuwerwets! De standaard in racefietsland was nog 53-39! Fietsen hadden dus nog voorderailleurs!

En in dat laatste zit een beetje de crux. Ergens heeft iemand bedacht dat achter én voor schakelen maar super ingewikkeld was. Hele generaties wielrenners hebben er nooit problemen mee gehad, maar plots moest je daar kennelijk een halve wiskundige voor zijn. Nou ja, als je maar aan één kant wil schakelen, moet je het totale bereik van voor plus achter (26/13=200%, 53/39=135%, totaal dus 270%) opeens in je cassette verwerken. En als het even kan nog een beetje meer, dan hebben de MTB-ers die ooit met triples reden er ook wat aan. Doe maar een bereik van 400-500% in een cassette, dank u zeer. Erg gunstig voor de tandwielboeren, waar je 'vroeger' alleen de 13-26 verving en die 53 voor zo ongeveer nooit, want doordat de kracht wordt verdeeld over zoveel tanden slijt die echt zeer veel trager, moet nu iedere keer dan het meest gebruikte kransje van de 10-50 cassette versleten is, die hele 10-50 vervangen worden, en die cassettes zijn een leuk stukje prijziger dan de 13-26 van vroeger. En terecht, er zit tenslotte veel meer materiaal in al die grote kransjes.

Die 10-50 en aanverwant, 'megarange' cassettes zijn vooral verkrijgbaar bij de firma's Rotor en SRAM, en vaak een leuk stukje duurder dan Dura Ace, en ze zitten ook in veel velomobielen. Ze zijn er ook van Shimano, maar niet als 'Dura Ace' (of SRAM 'Red', of Campagnolo 'Super Record'), want die houdt bij 11-34** gewoon op. Wie het graag groter wil hebben, moet kennelijk accepteren dat het dan ook flink zwaarder wordt. Al is het extra gewicht van een 'eenvoudiger' cassette uiteraard procentueel veel minder relevant op een velomobiel van 34 kg, dan op een racefiets van 6,8 kg.

*Nou ja, one-size, Campagnolo had natuurlijk net iets verschillende 29 kransjes voor achter een 25, 26 of 27. En 9, 10 of 11 speed. Maar wel allemaal 29.
**Bij de vorige generatie Super Record (De 'Dura Ace' van Campagnolo, al gaan Campagnolo-adepten dat als belediging zien) was 29 nog immer de grootste cassetteoptie, en een minder gangbare. Ook dat is inmiddels voltooid verleden tijd.
Airborne Valkyrie - Airborne Carpe Diem - Airborne Manhattan Project - Van Nicholas Euros - Litespeed Ultimate - Koga Miyata FPC - Optima Baron - Optima Orca - Hase Pino - HP Gekko 20 FX - M5 Lowracer - Quest 259 'Quifje' - Milan SL2 'Yellow Submarine' 
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT

Berichten in dit topic
RE: ketting op een velo en overige slijtage delen? - door Tijanus - 1 uur geleden

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 3 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:

Wachtwoord:

Nieuwe berichten
E achter V: Roze papiertje wel verdiend!
Dan leg je die er to...TvWijk — 11:00 PM
is er een Sunrider in de zaal?
Er staat er weer e...Status Quooh — 10:59 PM
ketting op een velo en overige slijtage...
Op de racefiets be...Tijanus — 10:42 PM
Shimano is iets stil...365cycle — 08:38 PM
Dat snap ik best; ...365cycle — 08:28 PM
Dat snap ik best; er...TvWijk — 08:26 PM
In een velo zit alle...Hardloper — 07:19 PM
is er een Sunrider in de zaal?
Er staat er weer een...GHOOGEN — 02:44 PM
ketting op een velo en overige slijtage ...
Bij een racefiets (h...Status Quooh — 12:54 PM
Medeliggers onderweg
Gisteren in Ter Apel...Wim -de roetsende — 09:45 AM
Milan 4.2
En groot dat die is....Wim -de roetsende — 09:28 AM
Milan 4.2
Op een driewiele...datakneder — 10:47 PM
Gipsplaten. Tsja, di...365cycle — 10:25 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
de Citta rage  Di...365cycle — 10:21 PM
Medeliggers onderweg
Vanmiddag weer eens ...365cycle — 10:18 PM
Milan 4.2
Op een driewieler ...365cycle — 10:17 PM
Medeliggers onderweg
Vandaag zo net na 12...Status Quooh — 01:03 PM