(3 uren geleden)datakneder schreef: Datzelfde gebeurd in de wettekst met "twee witte of twee gele symmetrisch...." Moeten nu alleen de gele symmetrisch aangebracht zijn, of allebei? Zeker met de herhaling van het woord "twee" impliceer, in mijn ogen, dat alleen de gele symmetrisch aangebracht dienen te worden. Had er gestaan: "twee witte of gele symmetrisch aangebrachte..." duidt dat er op dat ze beide symmetrisch aangebracht moeten zijn.
De intentie van de wetgever lijkt me volkomen helder, maar ik zal je even bijschijnen
: hij wil benadrukken dat de lampen beide geel of beide wit moeten zijn, dus niet twee lampen waarvan één gele en één witte. Dat lijkt me een zinnige aanwijziging met evident nut voor de verkeersveiligheid. Verder zegt de tekst niks over symmetrisch aangebrachte armaturen, maar iets over symmetrisch aangebrachte lampen.Lees wetteksten dus gaarne juridisch, en niet legalistisch. Legaliteit dient te volgen op legitimiteit, en niet andersom. Advocatenbureautjes die de samenleving op kosten jagen door (terechte, maar misschien niet waterdichte) verkeersboetes aan te vechten hebben we al te veel.
...en vandaag ben ik blij omdat mijn Milan er keurig aan voldoet, en omdat ik, hoewel mijn Quest er niet aan voldoet, in dit land daar waarschijnlijk nooit voor beboet zal worden.
Airborne Valkyrie - Airborne Carpe Diem - Airborne Manhattan Project - Van Nicholas Euros - Litespeed Ultimate - Koga Miyata FPC - Optima Baron - Optima Orca - Hase Pino - HP Gekko 20 FX - M5 Lowracer - Quest 259 'Quifje' - Milan SL2 'Yellow Submarine'