2 uren geleden
Nogmaals bedankt voor alle reacties. Uiteraard zo veel mensen, zo veel wensen maar het is fijn om eens met jullie van gedachten te wisselen en wat bevestiging/aanvulling te ontvangen.
Die had ik ook al gezien en op mijn lijstje gezet
Ik heb vorige week een halve dag gedacht "laat ik die kopen" maar na een nachtje slapen wegens de kleine wielen mentaal weer geparkeerd. Om eens wat mee te experimenteren zou het wel interessant zijn, ongeveer het tegenovergestelde van de Condor op allerlei vlakken. Als ik daar eens een paar maandjes mee fiets weet ik vast wel beter wat ik wil. Het gaat alleen een beetje tegen mijn natuur in om wat in huis te halen waarvan ik eigenlijk niet zeker weet of ik het wil. Misschien dat ik hem wel samen met een vriend koop die ook wel eens een ligger wil proberen.
Haha, ja, iedere categorie fiets heeft natuurlijk geheel zijn eigen problemen. Een velomobiel zie ik mij echter voorlopig nog niet kopen. Wat dat betreft ben ik natuurlijk net een bukfietser die klaagt over zadelpijn.
Ze "slijten" bij mij vooral door hun kwetsbare positie op het einde van het stuur. Bij valpartijen zijn de shifters als eerste aan de beurt. Misschien ligt het een beetje aan mijn soms ietwat lompe rijstijl, maar ik ben in de 4 jaar met de Condor buiten de beginnersfouten toch zeker 6x gevallen: 2x stoeprand niet gezien, 1x ijzel, 1x onverwacht einde van de weg, 1x modder, 1x tegenligger op mijn weghelft.
Ik realiseer me dat dat eigenlijk heel eenvoudig is, ik vervang gewoon tijdelijk de achterveer van de Condor door een stuk hout. De voorvork is toch al plat.
Dat herken ik, al is dat wel met wisselend success. Ik heb ook wel eens uit eigenwijsheid een tijdje zonder kettingrol gefietst. Kojaks vond ik op zich fijne banden, maar met de dynamo die nog op de fiets zat bleek de zijwand wel wat minder slijtvast dan het loopvlak. De druppel voor mij om nu de componenten van de Condor af te schrijven is dat de buitenkabel van de achterderailleur doorgesleten was op een plek waar ik de kettingbuis had weggehaald. Buitenkabel onderweg gespalkt met een paar tie-wraps en een stokje van vuurpijl uit de bosjes en het gaat wel weer even, hele kabel vervangen is met de bar-end shifters door de kabelloop door het handvat weer een klusje...
Het verdient ook wel wat nuancering:
Voor mij blijft het de vraag of je met een laag genoege ligger comfortabel kunt blijven liggen op de stoel bij een stop met 1 voet aan de grond en de andere voet ingeklikt, of dat dat toch niet lekker balanceert.
Ik zie dat die vrij goedkoop verkrijgbaar zijn, dank voor de tip. Ik fiets meestal toch met zonnebril.
Wat sneller is fijn, maar ik hoef niet de snelste fiets, beetje balans met onderhoudsvriendelijkheid en praktische bruikbaarheid etc is mooi.
Maar Wim, waarom heb jij dan geen Condor in je collectie? Voor een liefhebber als jou is dat toch een absolute must-have klassieker
Uiteraard ook een mooie fiets! Ik denk te begrijpen dat M5 geen fietsen meer maakt tegenwoordig?
Ik hoop maar dat je hier zonder kleerscheuren uit geholpen bent
Precies, fijn om zo'n bedrijf in de buurt te hebben, ik zou daar graag een fiets kopen. Maar als ik zo door ga denk ik dat de Condor volledig uit elkaar valt voordat de nieuwe highracer er is, vandaar ook een beetje mijn gedachten aan die Rapto.
Voor tweedehands zijn we toch afhankelijk van het aanbod wat er is. In ieder geval marktplaats, kleinanzeigen en ligfiets.net advertenties maar goed in de gaten houden. Nieuw zijn er met wat zoekwerk nog wel meer te vinden dan wat op ligfiets.net staat, een ZOX28 zou bijvoorbeeld ook wel interessant kunnen zijn, moet je er wel voor naar Bayern.
De remmerij zullen de meningen wel wat over blijven verschillen, ik geloof ook graag dat schijfremmen ook niet ideaal zijn. Een velg zou wat mij betreft geen slijtagedeel moeten zijn.
Ook mijn ervaring, het spul gaat stroef lopen, veren slap, etc. Bij vervangen met standaard remblokken weer opnieuw afstellen in 5 vrijheidsgraden per blok. Heb nu van die [url=https://www.bike24.com/p28819.html?referrer=https%3A%2F%2Fwww.google.com%2F&sku=209524] schuifbare blokken, maar de borgveertjes om die te vergrendelen zijn ook een gepiel. Ik weet uit ervaring dat je ze zeker op een ligfiets wel nodig hebt om ook achteruit te kunnen remmen, ben ze bij het wegfietsen wel eens kwijt geraakt...
Dat heb ik ook al ervaren. Heb ze nu van Kool Stop (Salmon), dat gaat al iets beter. Ook binnen de schijfremmen zal er best verschil zijn.
Al met al denk ik dat er wat voor te zeggen is om nu, zoals jullie voorstellen, eerst maar eens een relatief goedkope wat lage fiets met bovenstuur te kopen en daar een tijdje mee te rijden om te zien hoe dat bevalt.
(14-Aug-2026, 11:31 PM)Bianca F schreef: Een Optima Stinger is vergelijkbaar, daarvan staat er momenteel een mooie te koop
Die had ik ook al gezien en op mijn lijstje gezet
Ik heb vorige week een halve dag gedacht "laat ik die kopen" maar na een nachtje slapen wegens de kleine wielen mentaal weer geparkeerd. Om eens wat mee te experimenteren zou het wel interessant zijn, ongeveer het tegenovergestelde van de Condor op allerlei vlakken. Als ik daar eens een paar maandjes mee fiets weet ik vast wel beter wat ik wil. Het gaat alleen een beetje tegen mijn natuur in om wat in huis te halen waarvan ik eigenlijk niet zeker weet of ik het wil. Misschien dat ik hem wel samen met een vriend koop die ook wel eens een ligger wil proberen.(14-Aug-2026, 11:47 PM)datakneder schreef: Simpel, ik rijd een vm.
Haha, ja, iedere categorie fiets heeft natuurlijk geheel zijn eigen problemen. Een velomobiel zie ik mij echter voorlopig nog niet kopen. Wat dat betreft ben ik natuurlijk net een bukfietser die klaagt over zadelpijn.
(14-Aug-2026, 11:47 PM)datakneder schreef: Hier ook een groot voorstander van bar-end shifters. Maar ze slijten toch niet zo hard?
Ze "slijten" bij mij vooral door hun kwetsbare positie op het einde van het stuur. Bij valpartijen zijn de shifters als eerste aan de beurt. Misschien ligt het een beetje aan mijn soms ietwat lompe rijstijl, maar ik ben in de 4 jaar met de Condor buiten de beginnersfouten toch zeker 6x gevallen: 2x stoeprand niet gezien, 1x ijzel, 1x onverwacht einde van de weg, 1x modder, 1x tegenligger op mijn weghelft.
(14-Aug-2026, 11:47 PM)datakneder schreef: De enige oplossing is gewoon eerst eens proefrijden op een fiets zonder achtervering.
Ik realiseer me dat dat eigenlijk heel eenvoudig is, ik vervang gewoon tijdelijk de achterveer van de Condor door een stuk hout. De voorvork is toch al plat.
(, 01:04 AM)martinus schreef: En dat is ook een belangrijk aspect bij ligfietsen,althans voor mij dan,dat je je liggert kunt aanpassen
Dat herken ik, al is dat wel met wisselend success. Ik heb ook wel eens uit eigenwijsheid een tijdje zonder kettingrol gefietst. Kojaks vond ik op zich fijne banden, maar met de dynamo die nog op de fiets zat bleek de zijwand wel wat minder slijtvast dan het loopvlak. De druppel voor mij om nu de componenten van de Condor af te schrijven is dat de buitenkabel van de achterderailleur doorgesleten was op een plek waar ik de kettingbuis had weggehaald. Buitenkabel onderweg gespalkt met een paar tie-wraps en een stokje van vuurpijl uit de bosjes en het gaat wel weer even, hele kabel vervangen is met de bar-end shifters door de kabelloop door het handvat weer een klusje...
(, 07:26 AM)Wim -de roetsende schreef: Dat iemand van bijna 1.90m nog steeds alleen maar met de tenen de grond kan raken verbaast mij.
Het verdient ook wel wat nuancering:
- Liggend kom ik met de tenen aan de grond (niet voldoende om comfortabel stil te staan)
- Als ik vanuit liggend rechtop ga zitten kom ik met de bal van de voet aan de grond (dat doe ik dus bij stops)
- Als ik op het puntje van de stoel ga zitten, bijna op het onderstuur, kan ik mijn voeten vlak op de grond zetten.
Voor mij blijft het de vraag of je met een laag genoege ligger comfortabel kunt blijven liggen op de stoel bij een stop met 1 voet aan de grond en de andere voet ingeklikt, of dat dat toch niet lekker balanceert.
(, 07:26 AM)Wim -de roetsende schreef: je zou een brilspiegeltje kunnen overwegen
Ik zie dat die vrij goedkoop verkrijgbaar zijn, dank voor de tip. Ik fiets meestal toch met zonnebril.
(14-Aug-2026, 11:31 PM)Bianca F schreef: Op jouw leeftijd is een sportiever modelletje immers niet verkeerd.
(, 07:26 AM)Wim -de roetsende schreef: Ik vond een Midracer niet de snelste fiets, maar daar zullen vast de meningen over verdeeld zijn.
Wat sneller is fijn, maar ik hoef niet de snelste fiets, beetje balans met onderhoudsvriendelijkheid en praktische bruikbaarheid etc is mooi.
(, 07:26 AM)Wim -de roetsende schreef: Bianca heeft gelijk
Maar Wim, waarom heb jij dan geen Condor in je collectie? Voor een liefhebber als jou is dat toch een absolute must-have klassieker

(, 07:26 AM)Wim -de roetsende schreef: de M5CHR is uiteraard de meest geschikte fiets voor jou
Uiteraard ook een mooie fiets! Ik denk te begrijpen dat M5 geen fietsen meer maakt tegenwoordig?
(, 09:22 PM)Jeroen S schreef: Ik kreeg wat hoogtevrees met m'n voeten muurvast.
Ik hoop maar dat je hier zonder kleerscheuren uit geholpen bent

(, 09:22 PM)Jeroen S schreef: Elan in Wijchen is niet zo heel ver weg.
Precies, fijn om zo'n bedrijf in de buurt te hebben, ik zou daar graag een fiets kopen. Maar als ik zo door ga denk ik dat de Condor volledig uit elkaar valt voordat de nieuwe highracer er is, vandaar ook een beetje mijn gedachten aan die Rapto.
(, 10:05 PM)Tijanus schreef: Er staat op ligfiets.net een praktisch overzicht van een groot deel van de in Nederland rondrijdenden ligfietsen
Voor tweedehands zijn we toch afhankelijk van het aanbod wat er is. In ieder geval marktplaats, kleinanzeigen en ligfiets.net advertenties maar goed in de gaten houden. Nieuw zijn er met wat zoekwerk nog wel meer te vinden dan wat op ligfiets.net staat, een ZOX28 zou bijvoorbeeld ook wel interessant kunnen zijn, moet je er wel voor naar Bayern.
De remmerij zullen de meningen wel wat over blijven verschillen, ik geloof ook graag dat schijfremmen ook niet ideaal zijn. Een velg zou wat mij betreft geen slijtagedeel moeten zijn.
(5 uren geleden)Jeroen S schreef: Dan gebeurt het regelmatig dat ze toch minder worden, vies geworden kabels, maar ook de draaipunten, en erg veel kracht hebben de veertjes vaak ook niet zodat de boel aan blijft lopen als het allemaal minder optimaal is.
Ook mijn ervaring, het spul gaat stroef lopen, veren slap, etc. Bij vervangen met standaard remblokken weer opnieuw afstellen in 5 vrijheidsgraden per blok. Heb nu van die [url=https://www.bike24.com/p28819.html?referrer=https%3A%2F%2Fwww.google.com%2F&sku=209524] schuifbare blokken, maar de borgveertjes om die te vergrendelen zijn ook een gepiel. Ik weet uit ervaring dat je ze zeker op een ligfiets wel nodig hebt om ook achteruit te kunnen remmen, ben ze bij het wegfietsen wel eens kwijt geraakt...
(, 10:05 PM)Tijanus schreef: goede remblokjes (dat verschil is enorm)
Dat heb ik ook al ervaren. Heb ze nu van Kool Stop (Salmon), dat gaat al iets beter. Ook binnen de schijfremmen zal er best verschil zijn.
Al met al denk ik dat er wat voor te zeggen is om nu, zoals jullie voorstellen, eerst maar eens een relatief goedkope wat lage fiets met bovenstuur te kopen en daar een tijdje mee te rijden om te zien hoe dat bevalt.