Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Velomobiles World dumpt Alpha, Milaan en Tuna-productive
Het zeer grote serviceluik vooraan en achteraan bij de B4M, Urban en Distance is een voordeel voor de bouwer bij de afmontage. En als je ooit een frontale botsing maakt, is het voor de hersteller natuurlijk zeer praktisch werken.

Voor het dagelijks gebruik heb je zo'n groot luik vooraan echter niet echt nodig. De optionele bagagevakken zijn met een kleiner luik net zo goed toegankelijk, zoals bij de MK1 en de Race. En hoeveel maak je dat tenslotte open ,als je gaat camperen ja dan wel.

De verhoogde staart bleek eerder een marketingstunt dan een echt snelheidsvoordeel. De snelheidswinst heb je niet bij 30 km/u en de verlengde staart maakt de velomobiel alleen maar zwaarder. je hebt wel meer opbergruimte achterin.

Wat wél een uniek selling point was, waren de zeer eenvoudig afneembare wieldeksels, afgekeken van de Tuna. Alleen bleek de 3M Dual Lock-tape niet 100% probleemloos open en dicht te gaan. Maar een stukje nieuwe tape aanbrengen is snel en goedkoop gedaan. Esthetisch is het mooier afgewerkt dan een schroef, maar dus wel minder duurzaam.

Tijdens mijn BRM-tochten heb ik bij een lekke band vooraan dit systeem echt weten te appreciëren. Hier had Jan dit voordeel commercieel veel beter moeten uitspelen in zijn marketing.

Nee, wat heeft hij gedaan? Snel een Race-versie uitgebracht en de MK1 alleen nog met de verhoogde, verlengde staart aangeboden. Het voordeel was dat die lichter en stijver was, maar tegelijkertijd veel minder geschikt voor dagelijks gebruik.

Het feit dat hij nu niet verder wil met de Distance en wel met de Race doorgaat, kan eigenlijk maar één reden hebben: de Race is minder complex en sneller te bouwen en geeft dus meer kans op winst. En dat is natuurlijk als bouwer zijn goed recht.

Maar je had dit ook kunnen communiceren en vervolgens de klant de keuze kunnen laten. Een aantal modellen zou je bijvoorbeeld alleen nog op bestelling kunnen bouwen, maar dan tegen een meerprijs.

Toen ik eind september 2022 mijn A7.2 kocht, liep de productie en populariteit van de A7 al op zijn einde. Maar die VM was af. Veel van de kinderziektes waren eruit en het was een degelijke velomobiel geworden.

Maar Daniel kwam daarna in drie à vier jaar met het ene na het andere model: de M9, A9, W9 en W9S. Sorry, maar dat zijn veel te veel modellen op zo'n korte tijd.

Hetzelfde zie je met de Bülk: eerst lange tijd de MK1 en daarna de B4M, de Urban, de Distance en de Race. En nu waren de architecten Jens en Daniel alweer bezig met een Distance XL en een Omega.

Sorry hoor, maar dat is gewoon veel te veel.

Je zal maar dealer zijn en daarnaast ook nog de modellen van Velomobiel.nl verkopen. Ik heb de indruk dat er weinig overleg was tussen de architecten en de fabrikant. Wat vraagt de markt? Wat is winstgevend te bouwen? En wat is werkelijk uniek?

Als je markt niet enorm groeit, is zo'n groot gamma uiteindelijk alleen maar een nadeel.

In België ligt de markt momenteel op zijn gat. Mijn nog kwasie nieuwe A7.2 heeft maar liefst zes maanden bij de dealer te koop gestaan voor €7.000. Dat zegt volgens mij genoeg: er is gewoon te weinig vraag.

En Jan zal met slechts twee modellen waarschijnlijk op rustige momenten makkelijker voorraad kunnen aanleggen om die bij bestelling verder af te werken. Daardoor kan hij sneller leveren. Dat is volgens mij uiteindelijk de belangrijkste reden.Daniel spreekt ervan om de productie opnieuw op te starten in de buurt van waar hij woont, kleinschalig en met maximaal drie personen.

Hij was ondertussen alweer een nieuw model, de Omega, aan het promoten. Zijn trouwe Duitse volgelingen hadden er blijkbaar al een heel eisenpakket bij: minder dan 20 kg, nog beter afgewerkt, nog universeler...

Ik heb eerlijk gezegd sterk mijn twijfels over de slaagkans hiervan. Ik hoop het voor hem én voor de gebruikers, maar ik vrees dat de harde realiteit anders zal zijn.

Met herstellingen kan je geld verdienen met relatief weinig investeringen. Maar bij productie heb je volume nodig om je investeringen en vaste kosten snel terug te verdienen. Zelfs in landen met lage loonkosten is dat blijkbaar niet evident gebleken.

In ieder geval wens ik iedereen veel succes. En ik ben jullie allemaal dankbaar voor het mooie speelgoed dat jullie maken!
Antwoord }
Bedankt door:

Berichten in dit topic
RE: Velomobiles World dumpt Alpha, Milaan en Tuna-productive - door Lettrastudio - 44 minuten geleden

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: Dharm2004, 7 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:

Wachtwoord:

Nieuwe berichten
Velomobiles World dumpt Alpha, Milaan e...
De strategie is duid...blokdoorn — 03:32 PM
Jacala
Dat ziet er prima ui...datakneder — 03:28 PM
Waar ik me zorgen om...Gideonaut — 03:12 PM
Het zeer grote servi...Lettrastudio — 03:03 PM
FlooW zit/ligfiets
Heb je foto's van de...Wim -de roetsende — 02:22 PM
De Distance zou stij...benparke — 01:46 PM
Jacala
"Waarom staat...jacala — 12:42 PM
FlooW zit/ligfiets
Freewheels met lin...PlantageBohémien — 12:35 PM
Expres aangereden
De juridische termen...Niels van der Wal — 12:04 PM
Expres aangereden
Min of meer sche...Atrike — 11:36 AM
Twee koplampen op een velomobiel?
Wow.....en dan worde...Wim -de roetsende — 08:50 AM
Vandaag ben ik blij omdat.....