12 minuten geleden
(, 04:58 PM)Hoekie schreef: [quote="benparke" pid='78535' dateline='1787399174']
..Alle drie de Urbans die ik had..
Je had nog de oude deels alu Urban hè. De Urban is full carbon geworden. Ook bij de Urban is geleerd en verbeterd. Inclusief 28" achterwiel.
Af en toe lijkt er een ondertoon van oud zeer...wellicht niet express, maar toch.
In de vergelijkingen tot nu toe, beide powermeter en speedsensor, is het verschil merkbaar bij snelheden van 40+ en tegen de wind in. Ik schrijf dit toe aan de open wielkasten en de breedte, niet zozeer aan verschil in stijfheid. De MK1 is weer meerdere malen genoemd als stijver dan een Distance. Hosen staan op de wenslijst, maar laat mijn zoon eerst maar eens meer conditie opbouwen. Geholpen doordat beide volwassen versies zijn, zou het zo maar kunnen dat dit onze laatste nieuwe velomobielen zijn.
Eens.
Uiteraard. Dat lijkt goed te komen.
Ik heb drie Urbans gehad. De eerste was het prototype, waaruit we concludeerden dat er een duidelijk gebrek aan stijfheid was. Dit was al bekend voordat hij de fabriek verliet en achteraf gezien had hij daar moeten blijven voor verdere verbetering. Met de tweede fiets heb ik de Alpen doorkruist. De stijfheid was verbeterd, maar het gewicht bleef een probleem, net als het geveerde zadel dat tijdens het rijden heen en weer schommelde. Na mijn reis werden er grote veranderingen doorgevoerd: ik ben overgestapt op volledig carbon en heb het zadelbevestigingssysteem van de Mk1 overgenomen. Mijn derde Urban had al deze aanpassingen, maar klom en accelereerde nog steeds niet zo goed als de Mk1. Ik heb veel optimalisaties aan die Urban gedaan om de kettinglijn opnieuw uit te lijnen en te proberen te achterhalen wat de lagere prestaties veroorzaakte, maar ik heb het nooit kunnen vinden. Uiteindelijk heb ik hem een maand of wat na aankoop verkocht en de Urban opgegeven. Voor mijn rijstijl destijds had ik de betere wendbaarheid van de Urban ten opzichte van de Mk1 niet nodig. In het verkeer in de VS was het veel belangrijker om een hogere snelheid te kunnen aanhouden. Ja, ik had inderdaad een volledig carbon Urban, en ik ben me bewust van de veranderingen die er in de loop der tijd aan zijn aangebracht. Een van mijn frustraties destijds was dat de Urban niet dezelfde aandacht kreeg qua verbeteringen als de Distance. Dat is de reden waarom ik zo weinig video's heb gemaakt ter promotie van de Urban, en hetzelfde geldt voor de 4More. Het prestatieverschil tussen de Urban en de 4More was vrijwel nihil, dus uiteindelijk betaalden mensen vooral voor de lak en een uitgebreider elektrisch systeem. Het gewichtsverschil is minimaal. Ironisch genoeg zijn de Distance en de 4More uiteindelijk snel uit de productie genomen, terwijl de Urban, die eigenlijk nooit had moeten bestaan, is blijven bestaan.
Volgens wat ik van dealers heb gehoord, is het gewichtsverschil tussen de Urban en de Distance maximaal 1-2 kg. Iedereen die ik heb gesproken, zegt dat de Distance stijver is dan de Urban. Dat zou een belangrijke verbetering zijn voor de Distance en ik heb begin 2025 veel gehoord van Jan over het werk aan het verbeteren van de stijfheid van de Distance.
Ik ben blij dat de Urban goed werkt voor jou en je zoon en dat jullie er tevreden mee zijn. Ik heb me altijd een beetje schuldig gevoeld dat ik hem heb gepromoot, omdat hij nooit aan mijn verwachtingen voldeed zoals de mk1 dat wel deed. Ik vind het jammer dat de mk1 verdwijnt, want ik vind het nog steeds het meest uitgebalanceerde velomobielontwerp: efficiënt maar toegankelijk. Nu lijkt de focus volledig op prestaties te liggen en raakt de praktische bruikbaarheid op de achtergrond, dus blijf ik bij mijn WAW, die nu aan mijn behoeften voldoet.