(, 03:03 PM)Lettrastudio schreef: (...)
Toen ik eind september 2022 mijn A7.2 kocht, liep de productie en populariteit van de A7 al op zijn einde. Maar die VM was af. Veel van de kinderziektes waren eruit en het was een degelijke velomobiel geworden.
Maar Daniel kwam daarna in drie à vier jaar met het ene na het andere model: de M9, A9, W9 en W9S. Sorry, maar dat zijn veel te veel modellen op zo'n korte tijd.
(...)
Hij was ondertussen alweer een nieuw model, de Omega, aan het promoten. Zijn trouwe Duitse volgelingen hadden er blijkbaar al een heel eisenpakket bij: minder dan 20 kg, nog beter afgewerkt, nog universeler...
Ik heb eerlijk gezegd sterk mijn twijfels over de slaagkans hiervan. Ik hoop het voor hem én voor de gebruikers, maar ik vrees dat de harde realiteit anders zal zijn.
De A9 / M9 / W9 / W9s zijn in essentie dezelfde velomobiel met vier verschillende maten. De A9 kwam niet voor niets eerst, veel mensen die niet in een Bülk, Milan GT of A7.2 passen, passen wel in een A9(.2). Of vier verschillende maten er niet eentje teveel is valt nog te betwisten, maar ook Quest, Milan, DF en Snoek zijn in meerdere maten geproduceerd, dus die gedachte is niet nieuw.
Daniël is geen doorsnee ondernemer maar meer een artiest, al-dan-niet-serieuze wensenlijstjes van volgelingen zal hij gevoeglijk negeren als het niet in zijn visie voor de Omega past. En wellicht terecht, niemand zou om een trek-belaste-achtervering gevraagd hebben (zie de Henry Ford quote over 'faster horses'), maar het is mechanisch wel een heel goed idee. Net zoals zijn, in een terzijde genoemde, achterkant-achtervork dat misschien wel is, dat mag hij lekker zelf uitvogelen. Een Omega als W9-waar-ik-ook-in-pas spreekt mij in ieder geval wel aan.
En ondertussen bestaan de Waw, Leiba en Pima/Cab-bike ook nog steeds.
Ook in een niche van een niche kun je leven, als je bedrijf maar klein genoeg is?
Airborne Valkyrie - Airborne Carpe Diem - Airborne Manhattan Project - Van Nicholas Euros - Litespeed Ultimate - Koga Miyata FPC - Optima Baron - Optima Orca - Hase Pino - HP Gekko 20 FX - M5 Lowracer - Quest 259 'Quifje' - Milan SL2 'Yellow Submarine'