Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Onweer en velombielen
Bij Velorama hebben ze een Hollandse fiets staan die er prima uitziet maar er is niet meer op te fietsen. Hij stond tegen een boom waar de bliksem in sloeg. Er zijn wat onderdelen door de bliksem vastgelast. 

De kans dat die bliksem precies in jouw fiets slaat is niet zo heel erg groot. Maar fiets je in een kale lege polder denk ik toch dat de kans iets groter wordt. Soms staan er dan ook nog van die metalen lantaarnpalen langs zo'n eenzaam fietspad. De bliksem schijnt de weg van de minste electrische weerstand te kiezen. Carbon en Glasvezel met epoxy zijn beide redelijk goede isolatoren. 

Maar ja, onder die ene eenzame boom gaan staan, of naast die stalen lantaarnpaal lijkt me ook geen goed plan. In een echt bos staan dan weer zoveel bomen dat je wel heel erg veel pech moet hebben als ie precies in een boom slaat, waar jij bij in de buurt bent. Soms is er een bushokje ofzo waar je even in kunt schuilen. Maar dan beter weer niet in een metalen versie. 

Volgens meerdere bronnen worden er in Nederland jaarlijks 5-10 mensen door de bliksem getroffen. Maar goed misschien papagaaien die elkaar na. Vaak heeft dat wel ernstige gevolgen, 1-2 overlijden zelfs. Maar jaarlijks gaan er ongeveer 5-10 mensen dood in Nederland aan een bijen of wespensteek. Om het een beetje te relativeren.  

Meestal regent het ook wel even heel hard als het onweert, of zijn er ook nog windstoten bij, dan is verder fietsen ook niet altijd even handig. Ik heb het nog niet meegemaakt, maar ik denk dat ik dan toch even een plekje zou zoeken om te schuilen. Soms kun je onweer aanzien komen met een heel donkere lucht ineens, verandering in wind. Dat ie plotseling wegvalt en dan weer hard opsteekt. Maar soms komt een bliksem ook bij heldere hemel. 

Veel van het slechte weer kunnen we tegenwoordig aan zien komen, met weerwaarschuwingen, met een buienradar, natuurlijk ook nog door zelf op het weer te letten, maar dan moet je wel weten wat signalen kunnen zijn. 

Ik heb ooit misgegokt, ik dacht dat ik het net wel ging halen voor de onweersbui, het was een mooie zomerdag dus ik had alleen korte mouwen. Bliksem en donder viel wel mee, maar de enorme hagel richtte veel schade aan, kapotte ruiten, kapotte auto's e.d. er kwam ook enorm veel water naar beneden, sommige weilanden leken wel in een meer veranderd. Toen ben ik maar even bij de camping in Azewijn naar binnen gevlucht.
Antwoord }
Bedankt door:

Berichten in dit topic
Onweer en velombielen - door Hardloper - 11 uren geleden
RE: Onweer en velombielen - door Gideonaut - 10 uren geleden
RE: Onweer en velombielen - door TimSch - 8 uren geleden
RE: Onweer en velombielen - door Willeke_IGKT - 7 uren geleden
RE: Onweer en velombielen - door TimSch - 7 uren geleden
RE: Onweer en velombielen - door Hardloper - 7 uren geleden
RE: Onweer en velombielen - door melle z - 5 uren geleden
RE: Onweer en velombielen - door Jeroen S - 1 uur geleden
RE: Onweer en velombielen - door datakneder - 1 uur geleden

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:

Wachtwoord:

Nieuwe berichten
Onweer en velombielen
Carbon en Glasvezel...datakneder — 12:29 AM
Onweer en velombielen
Bij Velorama hebben ...Jeroen S — 12:10 AM
Dashcam
Ja, het is wel een k...Arend-Jan — 10:33 PM
Dashcam
Welk risico zie da...Hoekie — 10:00 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....