1 uur geleden
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 1 uur geleden door datakneder.)
(2 uren geleden)Hardloper schreef: Met neiging tot weer de trapfrequentie verhogen als gevolg?Als ik in een groep rijd, heb ik nooit dat ik langzaam sneller ga fietsen. Daardoor kan ik me niet inleven als dat bij jou wel het geval is. Met als gevolg dat ik ook geen goed advies kan geven.
(2 uren geleden)Hardloper schreef: Maar heel soms op de terugweg merkte ik dat wiebelen.Je moet onderscheid maken tussen het wiebelen van de fiets en het wiebelen van jezelf. En dan kan het natuurlijk ook zijn dat je fiets ook gaat wiebelen omdat je zelf wiebelt.
In dit filmpje zie je de rijder zelf veel bewegen met het hoofd en de schouders bij relatieve lage inspanning (geen sprint). Als ze met haar armen buiten de fiets hangt (Doppelmanta) zie je ook nog een verticale beweging. Als je het moeilijk vind om dit bewegen bij jezelf te te merken kun je proberen iets dat voor je is te vergelijken met de voorkant van je fiets. Als het punt voor je heen en weer beweegt t.o.v. de voorkant van je fiets, is het waarschijnlijk een beweging van je hoofd.
Stil zitten op een fiets is iets dat je moet/kunt trainen.
Het wiebelen van de fiets is zeker op te lossen door andere/stijvere vering, zoals Frutsel al zei. Dan gaat de energie niet meer daar in zitten, maar waar die dan wel blijft is maar de vraag.
Het is wel zo dat trainen op meer snelheid op de fiets, zou kunnen inhouden dat je snelheid verliest bij het hardlopen. Je zult zelf de gewenste balans moeten vinden.
Misschien kun je eens proberen op lange stukken op constante snelheid te zien hoe het voelt om twee versnellingen zwaarder te rijden, zonder dan sneller te gaan fietsen. En dat niet één keer, maar een stuk of vijf ritten, liefst nog meer.