(08-Jul-2019, 11:01 PM)Hoekie schreef:(08-Jul-2019, 09:52 PM)PietV* schreef: Minder massa maakt uit in acceleratie en bij het klimmen..
Velen lijken echter te vergeten wat de invloed van een direct aandrijving is. Mede daardoor was ik in een QV rapper weg dan in lichtere 3 wielige velomobielen.
Net als Neil Hood's ervaring (velo-ads video) zit een QV heel rap op 44 km/u. Ik heb het idee en de testritten bevestigen dat, voor acceleratie dat veel meer uitmaakt dan een wat lichtere fiets.
Een tussenas levert bijna het dubbele aan transmissieweerstand op. Maar transmissieweerstand is nagenoeg lineair en neem in nagenoeg gelijke mate toe met de snelheid. Dit in tegenstelling tot de luchtweerstand. Die neemt kwadratisch toe met de snelheid. Van alle weerstanden; transmissie-, rol-, helling- en luchtweerstand is de laatstgenoemde de belangrijkste, waarbij de stroomlijn een veel belangrijkere rol speelt dan het frontale oppervlak. Hoe mooier de vallende "druppelvorm" of stroomlijn, des te minder wervelingen of weerstand.
https://www.youtube.com/watch?v=0MOxSW23_y4