1 uur geleden
(, 01:13 PM)martinus schreef: 1.73 m. lang en even los of de schuimkap wel/niet goed is gaat het me erom dat 'k steeds m'n nek en rug gebruik om "omhoog te kijken" of er iets voor me ligt.
In de huidige positie,heb 't net gemeten op straat,zie ik vanaf de neus de eerste pakweg 6 meter niet.
Dat is op bepaalde weggetjes niet fijn rijden,toen 'k van Gouda naar Sittard ben gefietst heeft me dat veel energie gekost laat staan het concentreren/gokken op wat er voor je zou kunnen zijn.
De eerste 6 meter niet zien lijkt me heel prima. Als ik me strek in de vm zie ik de eerste 5 niet, maar dan heb ik ook een positie om niet snel te rijden. Een houding om stapvoets langs paaltjes te manouvreren. Als ik ontspannen in mijn fiets zit kom ik ergens tussen de 10-14, en dat is al veel meer dan toen ik begon. Je houding in de fiets heeft ook een groot effect op de snelheid die je kunt halen en ik ben een stuk rechter gaan zitten. Nu heb ik ook mijn lengte mee.Ik ben het met de meeste velonauten hier eens dat je gewoon verder voor je uit moet kijken. En als je net voordat het uit zicht verdwijnt een probleem ziet heb je nog net genoeg tijd voor: "Brace for impact".
(5 uren geleden)martinus schreef: En het belangrijkste voor mij op dit ogenblik is het aanvoelen van het net niet omkiepen,hoe zit dat bij jullie?
Eigenlijk nooit gehad. Soms wieltje gelicht en dan gedacht: "Oh, ik heb wieltje gelicht". Nooit dat ik vooraf al dacht dat het zou kunnen gebeuren. Niet dat ik het nooit denk (oblivious of danger) maar als ik het verwacht, gebeurt het nooit. Lijkt me ook meer iets voor wedstrijden en niet de openbare weg.
(5 uren geleden)martinus schreef: Achterkant stoel gaat ook omhoog,niet veel maar net genoeg.Een adapter tussen de montageplaat en stoelsteun zou voldoende moeten zijn.
Je zult moeten zoeken naar je ideale positie en die is voor iedereen anders. Als je echt heel veel belang hecht aan zicht op de weg, zul je hoog moeten zitten en inboeten op wegligging. Gewoon veel kilometers maken en langzaam krijg je een beeld van wat je belangrijk vindt.