Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Rondje Wieden-Weerribben
(04-Oct-2026, 06:19 PM)De tovenaar schreef: Om van Doorn naar de Nijkerkerbrug te fietsen kan je het beste Amersfoort en Nijkerk centrum vermijden
via deze route https://bkrtr.de/5pdyO

Bedankt voor de tip, ik zal deze route zeker eens proberen als ik weer via de Nijkerkerbrug ergens naartoe ga.
Tot aan de A28 en vanaf Amersfoort Schothorst rij ik doorgaans al de route zoals in jouw bikerouter link.

Of de route om de stad heen sneller uitpakt valt nog te bezien, ter vergelijking:

Langs de A28 en door de wijken Schuilenburg en Liendert
https://bikerouter.de/#map=13/52.1436/5....king-steep

Door het centrum via de singel
https://bikerouter.de/#map=13/52.1436/5....king-steep

Om de stad heen is 2,2 km meer, dat is tegen de vijf minuten langer fietsen. Door het centrum heen is zes stoplichten tegen twee voor de route om de stad heen, vier stoplichten meer is goed voor een paar minuten oponthoud. Het zal elkaar dus niet veel ontlopen. Met wat stoplichtmazzel zou de route door het centrum heen net wat sneller kunnen zijn.

Zo om de stad heen is het waarschijnlijk wel rustiger en fijner fietsen, hoewel je door de wijken Schuilenburg en Liendert heen zo te zien een hoop gelijkwaardige kruisingen hebt waar je steeds op je hoede moet zijn.

(04-Oct-2026, 06:19 PM)De tovenaar schreef: Als je dan de Flevopolder in wilt blijf ik meestal op het fietspad aan de linkerkant, want dan hoef ik de drukke Berencamperweg niet over te steken. Dan fiets je weliswaar een stukje tegen de rijrichting in maar eenmaal over de brug is het fietspad ineens 2 fietsstroken breed.

Dat is ook een goede tip. Ik doe het zelfde bij de bruggen op mijn routes naar Zuid-Limburg en terug. Bij de brug over de Waal bij Beneden-Leeuwen pak ik altijd het fietspad aan de westkant, ook in noordelijke richting. Bij de brug over de Maas bij Ravenstein idem dito.

(04-Oct-2026, 07:50 PM)Cor.M-racer schreef: mooi avontuur Martin, je toont aan dat er met enige inventiviteit veel mogelijk is met een fiets. ik mag zelf ook graag uiteenlopende voorwerpen vervoeren op de fiets, maar een kano heb ik nog niet vervoerd. Mooie kano overigens, hoe lang heb je hem en bevalt deze goed?

Ik heb deze kano ongeveer twintig jaar, als ik het me goed herinner heb ik hem in 2007 gekocht. Een Pakboats Puffin, destijds bij Bever in Houten aangeschaft voor ongeveer 1000 euro. De fabrikant zat in Canada of een Noordelijke staat in de V.S. Deze is er inmiddels mee opgehouden, en heeft de zaak overgedaan aan het Duitse faltboot.de

Voor een doek-op-raamwerk kano is het met zo'n 17 kilo een relatief licht model. Je kunt er met twee mensen in varen, en in je eentje heb je veel ruimte voor baggage. Toen ik hem net had heb ik er een tocht van een week mee gevaren op de Finse meren.

Het nadeel van dit type kano is dat het ongeveer een half uur kost om hem op te bouwen, en ook een half uur om hem weer af te breken en in te pakken.
Met een opblaaskano ben je een stuk sneller klaar, maar die varen een stuk minder goed.

Een groot voordeel is dat het in opgevouwen toestand slechts een flinke grote tas is, en dus veel minder ruimte inneemt dan een traditionele kano. Je kunt hem meenemen op de fiets, in de trein, of in de achterbak van een auto.

Het vaargedrag komt redelijk in de buurt van een normale rigide kano van polyester, composiet of hout. Een smalle snelle kayak is wel sneller.
Antwoord }
Bedankt door: De tovenaar

Berichten in dit topic
Rondje Wieden-Weerribben - door Martin van Mourik - 04-Oct-2026, 05:39 PM
RE: Rondje Wieden-Weerribben - door Wim -de roetsende - 04-Oct-2026, 06:14 PM
RE: Rondje Wieden-Weerribben - door De tovenaar - 04-Oct-2026, 06:19 PM
RE: Rondje Wieden-Weerribben - door Martin van Mourik - 1 uur geleden
RE: Rondje Wieden-Weerribben - door Lig-hen - 04-Oct-2026, 07:24 PM
RE: Rondje Wieden-Weerribben - door Cor.M-racer - 04-Oct-2026, 07:50 PM
RE: Rondje Wieden-Weerribben - door LigfietsWilsum - 04-Oct-2026, 07:58 PM
RE: Rondje Wieden-Weerribben - door Bianca F - 04-Oct-2026, 08:43 PM
RE: Rondje Wieden-Weerribben - door Tijanus - 04-Oct-2026, 11:34 PM
RE: Rondje Wieden-Weerribben - door De tovenaar - 52 minuten geleden

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: datakneder, gideon, 3 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:

Wachtwoord:

Nieuwe berichten
Rondje Wieden-Weerribben
Nu verkeren wij in...Martin van Mourik — 12:00 AM
Rondje Wieden-Weerribben
Ik vermijd zeker op ...De tovenaar — 11:37 PM
Nieuw Flevobike restauratieproject gest...
De torpedonaaf zit w...renehin — 11:24 PM
Rondje Wieden-Weerribben
Om van Doorn naar d...Martin van Mourik — 10:57 PM
Medeliggers onderweg
Vanmiddag een heer o...Lopopodium — 08:04 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
... omdat ik een spe...datakneder — 05:24 PM
Ervaringen met de Tuna
In een ander onderwe...Atrike — 04:43 PM
Ervaringen met de Tuna
Elk nadeel heb z'n...benparke — 01:00 PM
Ritjes van Atrike