30-Jul-2019, 07:30 PM
(30-Jul-2019, 03:25 PM)Wim -de roetsende schreef: Ik ben mij ondertussen aan het verdiepen in Trikes en ik kom toch steeds op hetzelfde uit: laag, stijf en snel. Geen vering, want al mijn fietsen zijn ongeveerd. Behalve de DF, maar die is superstijf afgeveerd.
Eigenlijk hoef ik helemaal geen snelle Trike, maar vanwege mijn energieniveau wel een lichte en een lichtlopende. Tja, dan kom je dus automatisch op de race-achtige types uit.
Ik schrik echter regelmatig van de enorme flex die er in die 26" achterwielen zit van Trikes. Als ze een beetje scherp een bocht aansnijden, dan zie je echt het achterwiel gewoon schuin in de achterbrug staan. Het zal wel zo horen en kunnen, maar echt stijf zal het niet zijn. Aangezien ik een Taifun en een Roeifiets gewend ben, moet er niet echt flex in het achterwiel of die achterbrug zitten.
Je kunt een éénsporige tweewielige fiets niet vergelijken met een driesporige trike. Bij een trike worden de wielen in een bocht niet verkant en komen de centrifugaal krachten zijdelings op de wielen. Als de wielen te stijf zijn zal het zwakste deel in het wiel bezwijken. Te veel flex is ook niet goed, omdat spaken voor een moment volledig ontlast worden en op de knik bij het naafgat zullen breken door metaalmoeheid.
In een VM zie je dat niet. Het achterwiel gaat schuil in de staartpunt.
(30-Jul-2019, 03:25 PM)Wim -de roetsende schreef: Dan is er natuurlijk de ICE vtx. Prachtig ding, maar waarom is die niet deelbaar en toch weer wel. Het achterste deel van het frame zit namelijk met twee bouten aan het voorste deel vast en i.m.o. is dat nooit zo stijf als een fiets die uit één geheel bestaat.
Vaak zijn deelbare frames stijver dan niet deelbare. Ter hoogte van het deelbare stuk is het frame versterkt en minder flexibel dan een framebuis uit één stuk.