15-Aug-2019, 10:49 PM
(15-Aug-2019, 09:32 PM)PietV* schreef: Je hebt nu 3 keer een M5 Street Legal. Verschillende maten voorwielen en voorvorken. Dus de verschillen kun je merken. Hoe groter het voorwiel, hoe kleiner de balhoofdhoek, met gevolg een grotere naloop. Dit hangt mede af van de sprong in de voorvork. Balhoofdhoek, sprong en wiel diameter bepalen de naloop.
Een kleine balhoofdhoek en een grotere naloop geven in het algemeen een grotere rechtuit stabiliteit en een minder flitsend stuurkarakter. Een groter wiel heeft, bij gelijkblijvende bandbreedte, een lagere rolweerstand.
Ik wacht op mijn 559 binnen- & buitenband, als ik die heb kan ik in ieder geval het verschil tussen de 451 en de 559 merken. De M5 met 541 voorwiel is bij lange na niet rijklaar te noemen...
Overigens ben ik blij met Wikipedia, want het blik termen dat je opentrok in twee zinnen was genoeg om me glazig te laten kijken
Dat een vooruit staande voorvork een stabieler gedrag oplevert wist ik dan weer wel, maar de bijbehorende terminologie was me tot aan vandaag vreemd.