17-Aug-2019, 08:52 AM
(16-Aug-2019, 12:38 PM)Wim -de roetsende schreef:(15-Aug-2019, 09:32 PM)PietV* schreef: Een groter wiel heeft, bij gelijkblijvende bandbreedte, een lagere rolweerstand.
Daarover zijn de meningen verdeeld. Ian Sims van GreenSpeed heeft daarover een andere mening.
Bron: http://greenspeed-trikes.com/aero.html
Dat bredere banden een lagere rolweerstand kunnen hebben, is ook al vaak getest en bewezen door Wim Schermer.
Dat Ian wel een klein beetje verstand van zaken heeft bewijst deze test van Wim Schermer:
http://wimschermer.blogspot.com/2016/11/...mm-en.html
Een groter wiel heeft, bij gelijkblijvende bandbreedte, een lagere rolweerstand, dan een kleiner wiel. Dat staat als een paal boven water. Doe die proef met hetzelfde merk en type band, bij gelijkblijvende bandenspanning. Met de pendelproef, zoals Wim Schermer dat doet, zullen de verschillen kleiner zijn, omdat de grotere wielen meer massa hebben en met de pendel de draairichting wordt veranderd.
Dat alles heeft te maken met de vervorming van die cirkelvormige buis, die luchtband heet. De hieldraad heeft een veel kleinere omtrek dan het loopvlak. Hoe kleiner die vervorming hoe minder rolweerstand. Op een groter wiel vervormd de band minder, gelijk een bredere band. Die vervorming zorgt er voor dat de straal van het wiel, tussen as en wegdek kleiner wordt. Ook wel de belaste straal genoemd. Je fiets tegen het verschil tussen belaste- en onbelaste straal op.
Dan zijn er legio variabele die de rolweerstand veranderen. O.a. bandenspanning optimaliseren, ander merk en type band, met soepel "rubber", die sneller slijten of gemakkelijker lek raken.
Aan een groter wiel zit ook een omslagpunt. Meer gyroscopische werking, tragere acceleratie, meer luchtweerstand, meer fietsgewicht. Daarom rijden de meeste fietsen met een velgmaat tussen de 559 en 622 ETRTO.
Niet voor niets hebben Bram en Derk gekozen voor de grootste 20 inch maat, de ETRTO 451, i.p.v. de 406.
https://www.schwalbe.com/nl/rollwiderstand.html