Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Bandmaten M5
#23
(16-Aug-2019, 12:38 PM)Wim -de roetsende schreef:
(15-Aug-2019, 09:32 PM)PietV* schreef: Een groter wiel heeft, bij gelijkblijvende bandbreedte, een lagere rolweerstand.

Daarover zijn de meningen verdeeld. Ian Sims van GreenSpeed heeft daarover een andere mening.
Bron: http://greenspeed-trikes.com/aero.html

Dat bredere banden een lagere rolweerstand kunnen hebben, is ook al vaak getest en bewezen door Wim Schermer.

Dat Ian wel een klein beetje verstand van zaken heeft bewijst deze test van Wim Schermer:
http://wimschermer.blogspot.com/2016/11/...mm-en.html

Een groter wiel heeft, bij gelijkblijvende bandbreedte, een lagere rolweerstand, dan een kleiner wiel. Dat staat als een paal boven water. Doe die proef met hetzelfde merk en type band, bij gelijkblijvende bandenspanning. Met de pendelproef, zoals Wim Schermer dat doet, zullen de verschillen kleiner zijn, omdat de grotere wielen meer massa hebben en met de pendel de draairichting wordt veranderd.
Dat alles heeft te maken met de vervorming van die cirkelvormige buis, die luchtband heet. De hieldraad heeft een veel kleinere omtrek dan het loopvlak. Hoe kleiner die vervorming hoe minder rolweerstand. Op een groter wiel vervormd de band minder, gelijk een bredere band. Die vervorming zorgt er voor dat de straal van het wiel, tussen as en wegdek kleiner wordt. Ook wel de belaste straal genoemd. Je fiets tegen het verschil tussen belaste- en onbelaste straal op. 
Dan zijn er legio variabele die de rolweerstand veranderen. O.a. bandenspanning optimaliseren, ander merk en type band, met soepel "rubber", die sneller slijten of gemakkelijker lek raken.

Aan een groter wiel zit ook een omslagpunt. Meer gyroscopische werking, tragere acceleratie, meer luchtweerstand, meer fietsgewicht. Daarom rijden de meeste fietsen met een velgmaat tussen de 559 en 622 ETRTO.

Niet voor niets hebben Bram en Derk gekozen voor de grootste 20 inch maat, de ETRTO 451, i.p.v. de 406.

https://www.schwalbe.com/nl/rollwiderstand.html
Antwoord }
Bedankt door:


Berichten in dit topic
Bandmaten M5 - door Frutsel - 09-Aug-2019, 09:57 AM
RE: Bandmaten M5 - door Wim -de roetsende - 09-Aug-2019, 05:15 PM
RE: Bandmaten M5 - door ErikvanD - 09-Aug-2019, 07:52 PM
RE: Bandmaten M5 - door Roepers - 11-Aug-2019, 04:48 PM
RE: Bandmaten M5 - door Frutsel - 11-Aug-2019, 06:28 PM
RE: Bandmaten M5 - door Roepers - 11-Aug-2019, 10:38 PM
RE: Bandmaten M5 - door PietV* - 12-Aug-2019, 11:48 PM
RE: Bandmaten M5 - door Frutsel - 13-Aug-2019, 10:36 AM
RE: Bandmaten M5 - door ErikvanD - 13-Aug-2019, 10:58 AM
RE: Bandmaten M5 - door Frutsel - 13-Aug-2019, 11:14 AM
RE: Bandmaten M5 - door ErikvanD - 13-Aug-2019, 11:54 AM
RE: Bandmaten M5 - door Roepers - 13-Aug-2019, 12:21 PM
RE: Bandmaten M5 - door Frutsel - 13-Aug-2019, 01:27 PM
RE: Bandmaten M5 - door PietV* - 13-Aug-2019, 07:46 PM
RE: Bandmaten M5 - door Frutsel - 14-Aug-2019, 10:41 AM
RE: Bandmaten M5 - door Fietsbennie - 14-Aug-2019, 01:42 PM
RE: Bandmaten M5 - door Roef Veerman - 14-Aug-2019, 04:16 PM
RE: Bandmaten M5 - door Roepers - 14-Aug-2019, 10:25 PM
RE: Bandmaten M5 - door Frutsel - 15-Aug-2019, 07:13 AM
RE: Bandmaten M5 - door PietV* - 15-Aug-2019, 09:32 PM
RE: Bandmaten M5 - door Frutsel - 15-Aug-2019, 10:49 PM
RE: Bandmaten M5 - door Wim -de roetsende - 16-Aug-2019, 12:38 PM
RE: Bandmaten M5 - door PietV* - 17-Aug-2019, 08:52 AM
RE: Bandmaten M5 - door Wim -de roetsende - 17-Aug-2019, 09:54 AM
RE: Bandmaten M5 - door Bart Verbeek - 18-Aug-2019, 08:09 PM
RE: Bandmaten M5 - door PietV* - 19-Aug-2019, 11:35 AM
RE: Bandmaten M5 - door Frutsel - 21-Aug-2019, 10:12 PM
RE: Bandmaten M5 - door Bart Verbeek - 21-Aug-2019, 10:39 PM
RE: Bandmaten M5 - door Frutsel - 22-Aug-2019, 09:22 PM
RE: Bandmaten M5 - door Roepers - 22-Aug-2019, 09:00 AM
RE: Bandmaten M5 - door Frutsel - 22-Aug-2019, 09:39 AM
RE: Bandmaten M5 - door Fietsbennie - 22-Aug-2019, 03:28 PM
RE: Bandmaten M5 - door Cees van dijk - 22-Aug-2019, 09:25 PM
RE: Bandmaten M5 - door Frutsel - 22-Aug-2019, 09:32 PM
RE: Bandmaten M5 - door Roepers - 22-Aug-2019, 09:35 PM
RE: Bandmaten M5 - door Wim -de roetsende - 22-Aug-2019, 09:40 PM
RE: Bandmaten M5 - door Cees van dijk - 22-Aug-2019, 09:39 PM
RE: Bandmaten M5 - door Frutsel - 22-Aug-2019, 11:13 PM
RE: Bandmaten M5 - door Cees van dijk - 22-Aug-2019, 09:43 PM
RE: Bandmaten M5 - door Cees van dijk - 23-Aug-2019, 08:16 AM
RE: Bandmaten M5 - door Frutsel - 23-Aug-2019, 09:29 AM
RE: Bandmaten M5 - door PietV* - 23-Aug-2019, 08:42 AM
RE: Bandmaten M5 - door Cees van dijk - 23-Aug-2019, 09:41 AM
RE: Bandmaten M5 - door Frutsel - 23-Aug-2019, 10:06 AM
RE: Bandmaten M5 - door Cees van dijk - 23-Aug-2019, 11:00 AM
RE: Bandmaten M5 - door Frutsel - 23-Aug-2019, 11:02 AM
RE: Bandmaten M5 - door Wim -de roetsende - 23-Aug-2019, 07:35 PM

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 3 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
XL Hotspot in 3d-print
NB Bij een QV en...Hoekie — 02:07 AM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Verstellen van...ZoefZoef — 01:52 AM
XL Hotspot in 3d-print
NB Bij een QV en S...365cycle — 01:20 AM
Zwaar ongeluk Daniel Fenn
Iedereen hier kent ...ZoefZoef — 12:39 AM
SL in Grou
Ik had die adverte...Gideonaut — 12:23 AM
XL Hotspot in 3d-print
Bij een QV als ook S...Hoekie — 12:20 AM
Zwaar ongeluk Daniel Fenn
Ik versta geen Duits...Gideonaut — 12:16 AM
Zwaar ongeluk Daniel Fenn
Ik vind het echt wel...Hardloper — 12:12 AM
SL in Grou
Ik had die advertent..._Peter — 12:03 AM
Zwaar ongeluk Daniel Fenn
Iedereen hier kent D...Tom Fekkes — 11:58 PM
Zwaar ongeluk Daniel Fenn
Ach hardloper. Het...ZoefZoef — 11:54 PM
Zwaar ongeluk Daniel Fenn
Ach hardloper. Het i...Tom Fekkes — 11:32 PM
Zwaar ongeluk Daniel Fenn
Alles zal anders voo...Niels van der Wal — 11:19 PM
XL Hotspot in 3d-print
Begrijp me niet ve...Hardloper — 11:10 PM
Zwaar ongeluk Daniel Fenn
Ik respecteer jullie...Hardloper — 11:07 PM
XL Hotspot in 3d-print
Ik ben geen Audi r...365cycle — 10:58 PM
XL Hotspot in 3d-print
De oplossing van A...twilwel — 10:44 PM