23-Aug-2019, 09:29 PM
(23-Aug-2019, 08:44 PM)Cees van dijk schreef: Waarom ik dit wil weten dat is eigenlijk een vervolg op het topic waarom ligfietsen een niche iets is. En het dus ook niet echt doorbreekt.
Ik denk dat de markt van tweewielige ligfietsen wel zijn grootste omvang bereikt heeft. Nu, of ergens al in het verleden. De voordelen van de bike, geen zadelpijn, onder bepaalde omstandigheden sneller dan een bukfietser, zijn in evenwicht met de nadelen, achteroverliggen, de grond niet kunnen bereiken, minder wendbaar, minder overzicht, minder zichtbaar. Ik kan me niet voorstellen dat die markt nog verder gaat groeien.
De trike, en met name de toertrike, waar snelheid wordt ingeruild voor comfort, ondervangt in ieder geval een aantal nadelen van de bike. Maar omdat je ook één van de voordelen moet opgeven, namelijk sneller zijn dan een bukfietser onder bepaalde omstandigheden, denk ik dat ook hier het einde van de groei niet ver weg zal zijn.
Door de trike te voorzien van elektrische ondersteuning, wordt het ineens een heel ander verhaal. Daarmee zijn de meeste nadelen ineens van tafel. Op dat moment gaan de voordelen tellen. Ik voorspel dan ook dat de markt van elektrisch ondersteunde trikes gigantisch gaat groeien. Met name senioren, vakantie toerfietsers en mensen met bepaalde medische problemen zoals evenwichtsproblemen of angst om te vallen behoren tot de doelgroep.
Als je eenmaal de decadente stap naar elektrische ondersteuning hebt gezet, dan is een logisch vervolg de elektrisch ondersteunde quad. Het ontwerpen van trikes schijnt vrij lastig te zijn, maar met een vierwieler zijn de mogelijkheden voor de ontwerper veel groter, heb ik begrepen. Bovendien kan je daarmee ineens veel meer bagage kwijt.
Just my two cents.
Keuzes worden eenvoudiger naarmate je minder keus hebt FlevoTrike | Jouta Tadpole Blue Line | Quest 377 | Trident Titan