09-Sep-2019, 01:13 PM
(09-Sep-2019, 09:34 AM)PietV* schreef:(09-Sep-2019, 07:13 AM)Fietsbennie schreef: Welk voordeel heb je eigenlijk aan zo'n cadansmeter?
Je krijgt een extra meetwaarde op je fietscomputer. Een hebbeding dus. Tenzij je een fanatiek wielrenner wilt worden en je trapvermogen wilt optimaliseren voor tijdrijden.
(09-Sep-2019, 07:13 AM)Fietsbennie schreef: Kun je zoiets niet "aanvoelen?"
Helemaal mee eens. Een mens is geen dagdeel gelijk in trapvermogen. "Luisteren" naar je lijf is bij duurvermogen essentieel. Het verhogen van je trapfrequentie boven je "gevoel" geeft meestal energieverlies en gaat ten koste van je trapduurvermogen. Bij elke omwenteling worden de knieën 4 keer stilgezet. Bovendien werken de spieren efficiënter bij minder snelle bewegingen.
Alle meetapparatuur voor fietsen zijn hebbedingen, maar dat is een andere discussie
Ja, je kan het aanvoelen. Ik trap liever langzamer met meer kracht, dan sneller met minder.
Helaas vinden mijn knieën dat tegenwoordig een minder goed idee, en daar wil ik iets aan doen.
Mijn idee is dus om een cadanssensor in te zetten om mijn cadans zo'n 10-15% hoger te krijgen dan dat ik gewend ben.
Om niet terug te vallen in mijn oude gewoonte, is een visuele reminder erg handig tijdens het aanleren.