23-Sep-2019, 10:50 AM
(22-Sep-2019, 09:34 AM)Niels van der Wal schreef: Er is geen wettelijke eis voor verlichting op de fiets. Wel voor (retro)reflectie en daar voldoen vele Velomobielen niet aan, omdat wiel- en pedaalreflectie vaak onmogelijk is. Het voeren van verlichting is een gedragsregel voor de bestuurder, geen permanente inrichtingseis voor de fiets.
Ik dacht ergens gelezen te hebben dat het wel degelijk een verplichting was om bij 2 voorwielen 2 koplampen te moeten voeren. Is dit dan een gedragsregel en geen wettelijke eis? Heeft er iemand ooit een boete voor gehad?
Niels, geen anarchist, van der Wal
Maar dat geldt denk ik niet als je overdag rijdt. Dus is alleen vereist bij slecht zicht of donker. Al zou ik wel graag zien dat het standaard is. Ik heb zelf overigens wel gewoon 2 koplampen op de Strada. En dat is ook veel fijner, want je hebt gewoon echt beter licht om te zien ook. Mijn Quest XS heeft maar 1 koplamp. En daarom voer ik ook nog 2 lampen op de spiegels. Mede ook om zelf meer te zien/gezien te worden en om in ieder geval 2 lampen te hebben die symetrisch van het midden staan.