Verlichting op fietsen kent een historie. In 1995 werd het Voertuigreglement ingevoerd, waarin alle eisen stonden voor voertuigen. Permanente eisen voor de voertuigen zelf en gebruikseisen voor combinaties van voertuigen en belading.
De wielrenlobby onder aanvoering van de Bovag en de wielrenbond hebben het voor elkaar gekregen om geen verlichtingseisen voor alle fietsen op te nemen, maar die eisen te stellen aan de bestuurder tijdens het gebruik in gedragsregels.
Wat ze niet konden regelen waren de eisen voor reflectie en de bel. Daarom heeft iedere racefiets een bel en reflectie achter, op de trappers en zijreflectie op banden of wielen.
Het Voertuigreglement is bijna geheel een Europese regel geworden en aangevuld met Europese eisen per 1 mei 2009 de Regeling voertuigen gaan heten.
Voor overtreding van de Regeling voertuigen zijn de bestuurder en de eigenaar of houder van het voertuig strafbaar. Voor het RVV 1990 alleen de bestuurder.
Nu de praktische kant. Voor de verlichting op bromfietsen geldt de 1,30 meter breedte eis. Tot en met 1,30 breed één licht vóór en één licht achter. Breder dan 1,30 meter twee voor en twee achter.
https://wetten.overheid.nl/BWBR0025798/2...ikel5.6.51
Dit is een Europese Richtlijn, overgenomen in een nationale Regeling voertuigen. Omdat een hogere wetgeving, een Europese Richtlijn een Nationale wetgeving overruled, voeren bestuurders van bromfietsen de voorgeschreven verlichting die vereist is op de bromfiets. Dat geldt niet voor fietsers. De hebben (extra) Nederlandse eisen. Het RVV 1990 is puur Nederlands.
Waarom velomobielen standaard niet de vereiste RVV 1990 verlichting hebben moet ik naar gissen. Verstoring van de stroomlijn. In het buitenland (Europa) is mogelijk één licht voldoende. Stroom sparen, één goede lamp verbruikt minder dan 2 kleine. Of is het wel zinvol om 2 koplichten te voeren op een voertuig van maar circa 0,75 m breed.
Of gewoon Europese eisen stellen aan verlichting op racefietsen. Kunnen die wielrenners zien en gezien worden. Wel zo veilig met die snelheid.
De wielrenlobby onder aanvoering van de Bovag en de wielrenbond hebben het voor elkaar gekregen om geen verlichtingseisen voor alle fietsen op te nemen, maar die eisen te stellen aan de bestuurder tijdens het gebruik in gedragsregels.
Wat ze niet konden regelen waren de eisen voor reflectie en de bel. Daarom heeft iedere racefiets een bel en reflectie achter, op de trappers en zijreflectie op banden of wielen.
Het Voertuigreglement is bijna geheel een Europese regel geworden en aangevuld met Europese eisen per 1 mei 2009 de Regeling voertuigen gaan heten.
Voor overtreding van de Regeling voertuigen zijn de bestuurder en de eigenaar of houder van het voertuig strafbaar. Voor het RVV 1990 alleen de bestuurder.
Nu de praktische kant. Voor de verlichting op bromfietsen geldt de 1,30 meter breedte eis. Tot en met 1,30 breed één licht vóór en één licht achter. Breder dan 1,30 meter twee voor en twee achter.
https://wetten.overheid.nl/BWBR0025798/2...ikel5.6.51
Dit is een Europese Richtlijn, overgenomen in een nationale Regeling voertuigen. Omdat een hogere wetgeving, een Europese Richtlijn een Nationale wetgeving overruled, voeren bestuurders van bromfietsen de voorgeschreven verlichting die vereist is op de bromfiets. Dat geldt niet voor fietsers. De hebben (extra) Nederlandse eisen. Het RVV 1990 is puur Nederlands.
Waarom velomobielen standaard niet de vereiste RVV 1990 verlichting hebben moet ik naar gissen. Verstoring van de stroomlijn. In het buitenland (Europa) is mogelijk één licht voldoende. Stroom sparen, één goede lamp verbruikt minder dan 2 kleine. Of is het wel zinvol om 2 koplichten te voeren op een voertuig van maar circa 0,75 m breed.
Of gewoon Europese eisen stellen aan verlichting op racefietsen. Kunnen die wielrenners zien en gezien worden. Wel zo veilig met die snelheid.