12-May-2017, 01:13 PM
Hallo Erik,
Welkom op het forum. Leuk een techneut erbij te hebben. Ik heb jouw M5 bewonderd. Ik ben ook een fan van M5. Sterk doorontwikkelde producten, frames in staal of carbon en met een goed instelbare zithoek, die de term ligfiets waardig is. Ik spaar nu voor een Shockproof 599 of een HCR.
Ik heb in het verre verleden frametechniek in mijn vakkenpakket gehad. Ook stuurgeometrie bij enkelsporige voertuigen. Het stuurgedrag wordt hoofdzakelijk bepaald door drie factoren; de balhoofdhoek, de sprong en de diameter van het wiel. Tezamen bepalen deze drie de naloop. Belast je een geveerde fiets, dan verandert in geringe mate de balhoofdhoek. Ook een kortere of langere of een gewijzigde veer voorspanning is mede bepalend voor het stuurkarakter.
Verander je een van die drie factoren, b.v. van 20 inch naar 26 inch voorwiel, bij een gelijkblijvend achterwiel, dan zal de balhoofdhoek kleiner worden en de naloop groter. In het algemeen zal de fiets koersvaster worden en minder flitsend sturen.
Fietsen met knikframe besturing (Flevobike), roeifietsen (Thys) en voorwielaangedreven fietsen hebben vaak een afwijkende naloop.
http://fietssite.jouwweb.nl/besturing
Ik ben benieuwd wat het bij jou project gaat worden.
Groeten, Piet.
Welkom op het forum. Leuk een techneut erbij te hebben. Ik heb jouw M5 bewonderd. Ik ben ook een fan van M5. Sterk doorontwikkelde producten, frames in staal of carbon en met een goed instelbare zithoek, die de term ligfiets waardig is. Ik spaar nu voor een Shockproof 599 of een HCR.
Ik heb in het verre verleden frametechniek in mijn vakkenpakket gehad. Ook stuurgeometrie bij enkelsporige voertuigen. Het stuurgedrag wordt hoofdzakelijk bepaald door drie factoren; de balhoofdhoek, de sprong en de diameter van het wiel. Tezamen bepalen deze drie de naloop. Belast je een geveerde fiets, dan verandert in geringe mate de balhoofdhoek. Ook een kortere of langere of een gewijzigde veer voorspanning is mede bepalend voor het stuurkarakter.
Verander je een van die drie factoren, b.v. van 20 inch naar 26 inch voorwiel, bij een gelijkblijvend achterwiel, dan zal de balhoofdhoek kleiner worden en de naloop groter. In het algemeen zal de fiets koersvaster worden en minder flitsend sturen.
Fietsen met knikframe besturing (Flevobike), roeifietsen (Thys) en voorwielaangedreven fietsen hebben vaak een afwijkende naloop.
http://fietssite.jouwweb.nl/besturing
Ik ben benieuwd wat het bij jou project gaat worden.
Groeten, Piet.