Hey hoi!
Het duurde even voor ik kon reageren! En niet voor niks, ik ben vader geworden! Onze dochter is afgelopen woensdag geboren en mag morgen naar huis. We zijn erg dankbaar om dit zo mee te mogen maken!![Big Grin Big Grin](https://ligfietsers.nl/images/smilies/biggrin.png)
Het project wat ik hier omschreef kwam opborrelen toen we dagen lang achter elkaar zaten te wachten op de geboorte. Met zoveel tijd om handen moet ik dan creatief bezig zijn, anders wordt ik gek!![Blush Blush](https://ligfietsers.nl/images/smilies/blush.png)
Maargoed, ik begrijp ondertussen wat je bedoeld PietV. En hartelijk dank voor je uitgebreide uitleg en linkjes. Zeer de moeite waard om te lezen. Als ik het goed begrijp kan een minder-validen voertuig zonder kenteken maar met verzkeringsplaatjes de weg op, en een bromfiets niet. Een Spartamet is een bromfiets met typekeuring en vast kenteken, en heeft twee wielen. Mindervaliden voertuigen zijn omschreven als een voertuig met drie of vier wielen, dus moet ik mij daaraan conformeren mocht ik de FlevoMet werkelijkheid willen maken. Klopt dat zo?
Ik zit nu dus te denken een Flevobike/Trike aan te passen tot driewielig minder validen voertuig. Het zou ongeveer hier op gaan lijken:
![[Afbeelding: fzqzyy8g.jpeg]](https://www.ligfiets.net/thumbnails/48/97/th/280/fzqzyy8g.jpeg)
Ook wel omschreven op ligfiets.net:
https://www.ligfiets.net/homebuild/372/a...trike.html
En Wannee.nl:
http://www.wannee.nl/hpv/variatie/var-6.htm
Met deze constructie zou ik stabiliteit winnen en ook de mogelijkheid tot wat bagage ruimte. Het hoe en wat ben ik in mn hoofd mee bezig.
- Als ik de spartamet motor aan het linker wiel plaats, kan ik misschien twee wielen aandrijven.
- Of ik kan enkel het linker of het rechter wiel aandrijven (bij het rechter wiel zou de motor zich gedeeltelijk in de bak bevinden).
- Of allebei?
- Of ik kan de motor demonteren en een ketting laten lopen tussen de motor en een enkele aangedreven as; welke vervolgens de twee achterwielen verbind. Zoals bvb bij de Sinner USVA Comfort. Het voordeel zou hierbij zijn dat ik de wielmaat kan kiezen, ik zou niet aan 26" vast. En nog een voordeel is schijfremmen op beide achterwielen! Een nadeel is verlies van kracht vanwege de ketting.
Omdat ik stabiliteit win denk ik het gevaar uit de achter aangedreven flevobike weg te nemen, zoals aangekaart door Roepers.
Wat is jullie mening?
Het duurde even voor ik kon reageren! En niet voor niks, ik ben vader geworden! Onze dochter is afgelopen woensdag geboren en mag morgen naar huis. We zijn erg dankbaar om dit zo mee te mogen maken!
![Big Grin Big Grin](https://ligfietsers.nl/images/smilies/biggrin.png)
Het project wat ik hier omschreef kwam opborrelen toen we dagen lang achter elkaar zaten te wachten op de geboorte. Met zoveel tijd om handen moet ik dan creatief bezig zijn, anders wordt ik gek!
![Blush Blush](https://ligfietsers.nl/images/smilies/blush.png)
Maargoed, ik begrijp ondertussen wat je bedoeld PietV. En hartelijk dank voor je uitgebreide uitleg en linkjes. Zeer de moeite waard om te lezen. Als ik het goed begrijp kan een minder-validen voertuig zonder kenteken maar met verzkeringsplaatjes de weg op, en een bromfiets niet. Een Spartamet is een bromfiets met typekeuring en vast kenteken, en heeft twee wielen. Mindervaliden voertuigen zijn omschreven als een voertuig met drie of vier wielen, dus moet ik mij daaraan conformeren mocht ik de FlevoMet werkelijkheid willen maken. Klopt dat zo?
Ik zit nu dus te denken een Flevobike/Trike aan te passen tot driewielig minder validen voertuig. Het zou ongeveer hier op gaan lijken:
![[Afbeelding: fzqzyy8g.jpeg]](https://www.ligfiets.net/thumbnails/48/97/th/280/fzqzyy8g.jpeg)
Ook wel omschreven op ligfiets.net:
https://www.ligfiets.net/homebuild/372/a...trike.html
En Wannee.nl:
http://www.wannee.nl/hpv/variatie/var-6.htm
Met deze constructie zou ik stabiliteit winnen en ook de mogelijkheid tot wat bagage ruimte. Het hoe en wat ben ik in mn hoofd mee bezig.
- Als ik de spartamet motor aan het linker wiel plaats, kan ik misschien twee wielen aandrijven.
- Of ik kan enkel het linker of het rechter wiel aandrijven (bij het rechter wiel zou de motor zich gedeeltelijk in de bak bevinden).
- Of allebei?
![Tongue Tongue](https://ligfietsers.nl/images/smilies/tongue.png)
- Of ik kan de motor demonteren en een ketting laten lopen tussen de motor en een enkele aangedreven as; welke vervolgens de twee achterwielen verbind. Zoals bvb bij de Sinner USVA Comfort. Het voordeel zou hierbij zijn dat ik de wielmaat kan kiezen, ik zou niet aan 26" vast. En nog een voordeel is schijfremmen op beide achterwielen! Een nadeel is verlies van kracht vanwege de ketting.
Omdat ik stabiliteit win denk ik het gevaar uit de achter aangedreven flevobike weg te nemen, zoals aangekaart door Roepers.
Wat is jullie mening?