(23-Nov-2019, 01:22 PM)Ataron schreef: Het duurde even voor ik kon reageren! En niet voor niks, ik ben vader geworden! Onze dochter is afgelopen woensdag geboren en mag morgen naar huis. We zijn erg dankbaar om dit zo mee te mogen maken!
Gefeliciteerd trotse ouders.
(23-Nov-2019, 01:22 PM)Ataron schreef: Als ik het goed begrijp kan een minder-validen voertuig zonder kenteken maar met verzekeringsplaatje de weg op, en een bromfiets niet.
De Nederlandse verkeerswet kent alleen gehandicaptenvoertuigen. Alleen de gehandicaptenvoertuigen met motor zijn voor de WAM motorrijtuigen moeten WA verzekerd zijn. Vanaf 2016 is het verzekeringsplaatje vervangen door een verzekeringssticker.
In Nederland hebben bromfietsen kentekenplicht. Gehandicaptenvoertuigen niet.
(23-Nov-2019, 01:22 PM)Ataron schreef: Een Spartamet is een bromfiets met typekeuring en vast kenteken, en heeft twee wielen.
Klopt. Als je een Spartamet sloopt voor het achterwiel met achterwielmotor dan moet je de tenaamstelling van het kenteken laten vervallen door een RDW erkend sloopbedrijf. Je krijgt dan een vrijwaring van tenaamstelling.
(23-Nov-2019, 01:22 PM)Ataron schreef: Mindervaliden voertuigen zijn omschreven als een voertuig met drie of vier wielen, dus moet ik mij daaraan conformeren mocht ik de FlevoMet werkelijkheid willen maken. Klopt dat zo?
Een gehandicaptenvoertuig: voertuig dat is ingericht voor het vervoer van een gehandicapte, niet breder is dan 1,10. Het aantal wielen is niet genoemd. Mogen ook twee wielen + twee zijwieltjes zijn. Maar er zal feitelijk aan aanpassing aan het voertuig moeten worden aangebracht t.a.v. de handicap. En ja, een trike met of zonder motor, is een gehandicaptenvoertuig.
(23-Nov-2019, 01:22 PM)Ataron schreef: Ik zit nu dus te denken een Flevobike/Trike aan te passen tot driewielig minder validen voertuig. Met deze constructie zou ik stabiliteit winnen en ook de mogelijkheid tot wat bagage ruimte.
De grootste verschillen tussen Flevobike en Flevotrike is, dat je met de Flevotrike kan blijven zitten bij stilstaan. Ook gemakkelijker bij het leren fietsen en de bagage mogelijkheden.
(23-Nov-2019, 01:22 PM)Ataron schreef: Het hoe en wat ben ik in mn hoofd mee bezig.
- Als ik de spartamet motor aan het linker wiel plaats, kan ik misschien twee wielen aandrijven.
- Of ik kan enkel het linker of het rechter wiel aandrijven (bij het rechter wiel zou de motor zich gedeeltelijk in de bak bevinden).
- Of allebei?
- Of ik kan de motor demonteren en een ketting laten lopen tussen de motor en een enkele aangedreven as; welke vervolgens de twee achterwielen verbind. Zoals bvb bij de Sinner USVA Comfort. Het voordeel zou hierbij zijn dat ik de wielmaat kan kiezen, ik zou niet aan 26" vast. En nog een voordeel is schijfremmen op beide achterwielen! Een nadeel is verlies van kracht vanwege de ketting.
Als je met twee achterwielen één achterwiel gaat aandrijven heb je een lange wielbasis en een voorwielgeometrie met korte naloop nodig. De Flevobike heeft knikbesturing in het frame en een zeer lange naloop. Neem de proef op de som en ervaar het.
Twee wielen aandrijven op een starre achteras geeft problemen in de korte bochten. Ook hier is een lange wielbasis, zonder knikbesturing in het frame noodzakelijk.
Een achteras met differentieel is duur en lastig in te bouwen met een Spartamet motor zonder Spartamet achterwiel.
Een Spartamet-wiel met wielmotor is één samenstel. Reductie in de transmissie en de wielmaat is één geheel.
(23-Nov-2019, 01:22 PM)Ataron schreef: Omdat ik stabiliteit win denk ik het gevaar uit de achter aangedreven Flevobike weg te nemen, zoals aangekaart door [b]Roepers.
M.b.t. de stabiliteit, ja. Met de besturing, nee. Je zult constant met je benen het gehandicapte voertuig moeten corrigeren naar de zijde van het aangedreven achterwiel.
Advies: Zet het Spartamet wiel in een trike met één achterwiel.
Piet.