Overhang, zoals Wim aangeeft, zorgt voor meer last voor zijwind. Logisch. Is met auto's enz net zo. Er wordt meer aan één kant geduwd/getrokken.
Een Quest heeft een ~gelijke overhang voor achter. De Quest heeft weer door smallere wielbasis eerder de kans op omwaaien (zonder rijder) dan een Strada.
Stormstrip aka D profiel? helpt om het venturi effect tegen te gaan. Tenminste ik had het gevoel dat deze helpt. Maar ook weer in beperkte mate.
Strada heeft open wielkasten. Wind kan in de wielkast 'grijpen'. Goed opgepompte banden en straffe vering helpen.
Op je vraag: Mijn vragen: tot welke windkracht zou ik mij geen zorgen moeten maken en heeft een zogenaamd “D-profiel” op een Strada zin?
Met een stormstrip, over de neus en onderkant tot de voetgaten, kan een Strada heel veel wind aan. Windkracht 6/7 is geen probleem.
Zeker met gepaste snelheid en goed lettende op windgaten (open ruimte tussen huizen) als ook rekening houdende met windvlagen.
Het gevoel van omwaaien heb ik nooit gehad. Het is eerder niet fijn fietsen. En kan gevaarlijk zijn als je de ruimte niet hebt om een vlaag op te vangen.
Als ex wind en kitesurfer controleerde ik vlagerige wind al op windfinder. Zoals https://www.windfinder.com/forecast/goes
Als ik me goed herinner was 30 knopen vlagerige wind zo'n beetje mijn grens om lekker te fietsen.
NB Gezien ik aan de kust woon en veel met vlagerige harde wind (op dijken, dijkwoningen) te maken heb, ben ik een paar maanden geleden - mede - hierom van Strada naar QV gewisseld. Die heeft alle plussen; gelijke overhang voor achter, aanpaste neus om venturi effect te beperken, dichte wielkasten, vier wielen.
Alleen de hele sterke windverschillen (vlagerige windkracht 8?) zijn goed te merken.
Ik noem dat positieve feedback dat het toch wel hard en vlagerig waait
Een Quest heeft een ~gelijke overhang voor achter. De Quest heeft weer door smallere wielbasis eerder de kans op omwaaien (zonder rijder) dan een Strada.
Stormstrip aka D profiel? helpt om het venturi effect tegen te gaan. Tenminste ik had het gevoel dat deze helpt. Maar ook weer in beperkte mate.
Strada heeft open wielkasten. Wind kan in de wielkast 'grijpen'. Goed opgepompte banden en straffe vering helpen.
Op je vraag: Mijn vragen: tot welke windkracht zou ik mij geen zorgen moeten maken en heeft een zogenaamd “D-profiel” op een Strada zin?
Met een stormstrip, over de neus en onderkant tot de voetgaten, kan een Strada heel veel wind aan. Windkracht 6/7 is geen probleem.
Zeker met gepaste snelheid en goed lettende op windgaten (open ruimte tussen huizen) als ook rekening houdende met windvlagen.
Het gevoel van omwaaien heb ik nooit gehad. Het is eerder niet fijn fietsen. En kan gevaarlijk zijn als je de ruimte niet hebt om een vlaag op te vangen.
Als ex wind en kitesurfer controleerde ik vlagerige wind al op windfinder. Zoals https://www.windfinder.com/forecast/goes
Als ik me goed herinner was 30 knopen vlagerige wind zo'n beetje mijn grens om lekker te fietsen.
NB Gezien ik aan de kust woon en veel met vlagerige harde wind (op dijken, dijkwoningen) te maken heb, ben ik een paar maanden geleden - mede - hierom van Strada naar QV gewisseld. Die heeft alle plussen; gelijke overhang voor achter, aanpaste neus om venturi effect te beperken, dichte wielkasten, vier wielen.
Alleen de hele sterke windverschillen (vlagerige windkracht 8?) zijn goed te merken.
Ik noem dat positieve feedback dat het toch wel hard en vlagerig waait