Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Stevig zijwind op je velomobiel
#8
Overhang, zoals Wim aangeeft, zorgt voor meer last voor zijwind. Logisch. Is met auto's enz net zo. Er wordt meer aan één kant geduwd/getrokken.
Een Quest heeft een ~gelijke overhang voor achter. De Quest heeft weer door smallere wielbasis eerder de kans op omwaaien (zonder rijder) dan een Strada.

Stormstrip aka D profiel? helpt om het venturi effect tegen te gaan. Tenminste ik had het gevoel dat deze helpt. Maar ook weer in beperkte mate. 
Strada heeft open wielkasten. Wind kan in de wielkast 'grijpen'. Goed opgepompte banden en straffe vering helpen.

Op je vraag: Mijn vragen: tot welke windkracht zou ik mij geen zorgen moeten maken en heeft een zogenaamd “D-profiel” op een Strada zin?
Met een stormstrip, over de neus en onderkant tot de voetgaten, kan een Strada heel veel wind aan. Windkracht 6/7 is geen probleem.
Zeker met gepaste snelheid en goed lettende op windgaten (open ruimte tussen huizen) als ook rekening houdende met windvlagen.
Het gevoel van omwaaien heb ik nooit gehad. Het is eerder niet fijn fietsen. En kan gevaarlijk zijn als je de ruimte niet hebt om een vlaag op te vangen.

Als ex wind en kitesurfer controleerde ik vlagerige wind al op windfinder. Zoals https://www.windfinder.com/forecast/goes
Als ik me goed herinner was 30 knopen vlagerige wind zo'n beetje mijn grens om lekker te fietsen.

NB Gezien ik aan de kust woon en veel met vlagerige harde wind (op dijken, dijkwoningen) te maken heb, ben ik een paar maanden geleden - mede - hierom van Strada naar QV gewisseld. Die heeft alle plussen; gelijke overhang voor achter, aanpaste neus om venturi effect te beperken, dichte wielkasten, vier wielen.
Alleen de hele sterke windverschillen (vlagerige windkracht 8?) zijn goed te merken.
Ik noem dat positieve feedback dat het toch wel hard en vlagerig waait  Big Grin
Antwoord }
Bedankt door:


Berichten in dit topic
Stevig zijwind op je velomobiel - door GertBr - 12-Dec-2019, 01:55 PM
RE: Stevig zijwind op je velomobiel - door Frutsel - 12-Dec-2019, 05:20 PM
RE: Stevig zijwind op je velomobiel - door ErikvanD - 12-Dec-2019, 05:28 PM
RE: Stevig zijwind op je velomobiel - door Lopopodium - 12-Dec-2019, 09:44 PM
RE: Stevig zijwind op je velomobiel - door GertBr - 12-Dec-2019, 11:29 PM
RE: Stevig zijwind op je velomobiel - door PietV* - 13-Dec-2019, 09:03 AM
RE: Stevig zijwind op je velomobiel - door Hoekie - 13-Dec-2019, 12:58 PM
RE: Stevig zijwind op je velomobiel - door PietV* - 13-Dec-2019, 03:38 PM
RE: Stevig zijwind op je velomobiel - door Hoekie - 13-Dec-2019, 07:28 PM
RE: Stevig zijwind op je velomobiel - door PietV* - 14-Dec-2019, 08:47 AM
RE: Stevig zijwind op je velomobiel - door Hoekie - 14-Dec-2019, 02:01 PM
RE: Stevig zijwind op je velomobiel - door Roef Veerman - 15-Dec-2019, 08:13 PM
RE: Stevig zijwind op je velomobiel - door GertBr - 16-Dec-2019, 12:09 AM

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
Medeliggers onderweg
In een tochtje van 1...Lopopodium — 11:27 PM
Route tips gevraagd: Goes Esonstad
Zo, morgen de teru...Niels van der Wal — 09:13 PM
Kilometer topic
Na mijn retourtje Cl...TimSch — 07:49 PM
Milan 4.2
Bedankt, weet ni...Bobslee — 07:26 PM
Route tips gevraagd: Goes Esonstad
Zo, morgen de teru...Willeke_IGKT — 07:18 PM
Route tips gevraagd: Goes Esonstad
Zo, morgen de terugr...Hoekie — 05:54 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Gezien ik buiten nie...Gideonaut — 05:26 PM
Milan 4.2
Bedankt, weet niet...Wim -de roetsende — 05:24 PM
Milan 4.2
Nu wel te zien en di...Willeke_IGKT — 04:05 PM
Milan 4.2
Bedankt, weet niet w...Arend-Jan — 03:29 PM
Milan 4.2
Leuk lamineerklusje...Willeke_IGKT — 02:49 PM
Kilometer topic
Je rijdt ineens ser...Willeke_IGKT — 02:34 PM
Milan 4.2
Leuk lamineerklusje....Arend-Jan — 01:46 PM
Kilometer topic
Mei was een maand me...Bobslee — 12:43 PM
Kilometer topic
Op zaterdag is er ...Hardloper — 12:20 PM
Medeliggers onderweg
Ik hoop hoe dan ook ...Hardloper — 12:12 PM
Kilometer topic
Op vrijdag naar Dr...365cycle — 12:07 PM