(13-Dec-2019, 12:58 PM)Hoekie schreef: Stormstrip aka D profiel? helpt om het venturi effect tegen te gaan. Tenminste ik had het gevoel dat deze helpt. Maar ook weer in beperkte mate.
Strada heeft open wielkasten. Wind kan in de wielkast 'grijpen'. Goed opgepompte banden en straffe vering helpen.
Een D profiel kan niets meer doen dan een verstoring te weeg brengen van de zijdelingse stroomlijn. Dat heeft niets te maken met het Venturi effect, Dat wil zeggen een vernauwde doorgang door een tunnel of buis, waarbij in het nauwste deel daarvan een stroomversnelling en een onderdruk ontstaat.
Een nadeel van de driewieler is dat de body bij sterke zijwind zijdelings gaat overhellen. Hierdoor ontstaat een "negatieve" wigvorm onder de bodem, waardoor een overdruk ontstaat aan de onderkant aan de loef- of windzijde. Dat vergroot de kipkans.
De oplossing ligt in het verlagen van het voertuig door kortere en straffere vering. Mits de verkeersdrempels het toelaten.