Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Stevig zijwind op je velomobiel
#10
(13-Dec-2019, 03:38 PM)PietV* schreef:
(13-Dec-2019, 12:58 PM)Hoekie schreef: Stormstrip aka D profiel? helpt om het venturi effect tegen te gaan. Tenminste ik had het gevoel dat deze helpt. Maar ook weer in beperkte mate. 

Strada heeft open wielkasten. Wind kan in de wielkast 'grijpen'. Goed opgepompte banden en straffe vering helpen.

Een D profiel kan niets meer doen dan een verstoring te weeg brengen van de zijdelingse stroomlijn. Dat heeft niets te maken met het Venturi effect, Dat wil zeggen een vernauwde doorgang door een tunnel of buis, waarbij in het nauwste deel daarvan  een stroomversnelling en een onderdruk ontstaat.

Een nadeel van de driewieler is dat de body bij sterke zijwind zijdelings gaat overhellen. Hierdoor ontstaat een "negatieve" wigvorm onder de bodem, waardoor een overdruk ontstaat aan de onderkant aan de loef- of windzijde. Dat vergroot de kipkans.

De oplossing ligt in het verlagen van het voertuig door kortere en straffere vering. Mits de verkeersdrempels het toelaten.

Zal dan een andere naam hebben. Het gaat om dat de wind niet zo zeer tegen een rond voorwerp duwt, maar er aan trekt.
Meer info over de stormstrip: https://www.velomobielonderdelen.nl/cate...stormstrip
Antwoord }
Bedankt door:


Berichten in dit topic
Stevig zijwind op je velomobiel - door GertBr - 12-Dec-2019, 01:55 PM
RE: Stevig zijwind op je velomobiel - door Frutsel - 12-Dec-2019, 05:20 PM
RE: Stevig zijwind op je velomobiel - door ErikvanD - 12-Dec-2019, 05:28 PM
RE: Stevig zijwind op je velomobiel - door Lopopodium - 12-Dec-2019, 09:44 PM
RE: Stevig zijwind op je velomobiel - door GertBr - 12-Dec-2019, 11:29 PM
RE: Stevig zijwind op je velomobiel - door PietV* - 13-Dec-2019, 09:03 AM
RE: Stevig zijwind op je velomobiel - door Hoekie - 13-Dec-2019, 12:58 PM
RE: Stevig zijwind op je velomobiel - door PietV* - 13-Dec-2019, 03:38 PM
RE: Stevig zijwind op je velomobiel - door Hoekie - 13-Dec-2019, 07:28 PM
RE: Stevig zijwind op je velomobiel - door PietV* - 14-Dec-2019, 08:47 AM
RE: Stevig zijwind op je velomobiel - door Hoekie - 14-Dec-2019, 02:01 PM
RE: Stevig zijwind op je velomobiel - door Roef Veerman - 15-Dec-2019, 08:13 PM
RE: Stevig zijwind op je velomobiel - door GertBr - 16-Dec-2019, 12:09 AM

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
Medeliggers onderweg
In een tochtje van 1...Lopopodium — 11:27 PM
Route tips gevraagd: Goes Esonstad
Zo, morgen de teru...Niels van der Wal — 09:13 PM
Kilometer topic
Na mijn retourtje Cl...TimSch — 07:49 PM
Milan 4.2
Bedankt, weet ni...Bobslee — 07:26 PM
Route tips gevraagd: Goes Esonstad
Zo, morgen de teru...Willeke_IGKT — 07:18 PM
Route tips gevraagd: Goes Esonstad
Zo, morgen de terugr...Hoekie — 05:54 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Gezien ik buiten nie...Gideonaut — 05:26 PM
Milan 4.2
Bedankt, weet niet...Wim -de roetsende — 05:24 PM
Milan 4.2
Nu wel te zien en di...Willeke_IGKT — 04:05 PM
Milan 4.2
Bedankt, weet niet w...Arend-Jan — 03:29 PM
Milan 4.2
Leuk lamineerklusje...Willeke_IGKT — 02:49 PM
Kilometer topic
Je rijdt ineens ser...Willeke_IGKT — 02:34 PM
Milan 4.2
Leuk lamineerklusje....Arend-Jan — 01:46 PM
Kilometer topic
Mei was een maand me...Bobslee — 12:43 PM
Kilometer topic
Op zaterdag is er ...Hardloper — 12:20 PM
Medeliggers onderweg
Ik hoop hoe dan ook ...Hardloper — 12:12 PM
Kilometer topic
Op vrijdag naar Dr...365cycle — 12:07 PM