31-Jan-2020, 11:20 AM
(29-Jan-2020, 09:43 AM)Niels van der Wal schreef: Vraag in de podcast van de Spaak over velomobielen, gesteld door Saskia Kluit, directeur van de fietserbond.
https://tinyurl.com/r3pwrza
Waarom krijgt de velomobiel zo weinig aandacht?
De column is te beluisteren vanaf 30.40
Ik denk dat het antwoord complexer is dan de vraag. Om diverse redenen kiezen de klanten voor ander vervoer.
- Mensen zijn "kuddedieren" en kiezen als fietser voor de grootste groep. De gewone fiets, al dan niet elektrisch ondersteund. Het velomobiel heeft nog steeds een "Geitewollensokken" imago.
- De meeste mensen zijn alfa's en te weinig beta. Wat voor de tweewielige ligfiets geldt, geldt ook voor het velomobiel. Ze hebben vaak geen flauw benul van efficiëntie en comfort.
- Volgens de alfa's is de elektrisch ondersteunde fiets het milieu vriendelijkst en goedkoop. Goed recyclebaar en geen CO2. De stroom komt immers van zon- en windenergie.
- Commercieel gezien is het velomobiel niet interessant. De productie is te laag en de wachttijden lang. Geen lopende band werk. De prijs is voor alva's te hoog.
- Velen vinden "banaanfietsen" gevaarlijk, te snel en te breed. Ook de instap is beperkt en enkele ervaren een vorm van claustrofobie. De Orca, met een ruime instap, is uit productie.
- Stallen is vaak een probleem. Op straat parkeren is geen optie.
- De overheid laat de markt het werk doen en zit niet te wachten op snelle en brede fietsen op vaak te overvolle en smalle fietspaden.