02-Feb-2020, 06:24 PM
En ineens had ik een gele Challenge Hurricane, met onderstuur.
Werd per opbod verkocht op Marktplaats en ik dacht: a) als die dingen zo populair zijn (of waren), dan is dat vast met een goede reden; en b) als er zo laag op geboden wordt, kan het in elk geval mijn leerfiets worden. Et voila.
Uiterlijk? Zoek je plaatjes van ligfietsen, dan krijg je steevast een zijaanzicht vanuit kikkerperspectief: een goed overzicht van de features, inclusief hoe die buis zo awkward om het voorwiel heen moet krullen, of die ellenlange gevlochten kettingloop... Maar kijk je in real life gewoon van bovenop naar dat ding, dan zie je een en al langwerpig racegeweld. Het was me direct duidelijk: ik bezit een gele Ferrari. (Een Lamborghini dus, maar die zijn me dan weer te breed voor de analogie. Misschien eerder een Porsche, maar die klinken dan weer eerder duur dan snel.)
Rijden? Jazeker! Na eerst wat wiebelen al snel de balans gevonden. Het werd me bovendien al snel duidelijk dat het ding, net als een rechtopfiets, een natuurlijke balans kent. Helemaal de handjes van het stuur wilde echter niet, een beetje zoals bij een stadsfiets niet meer loodrecht is. Geen idee of dit de te verwachten stabiliteit is. Het stuur lijkt aan een kant ietwat scheef maar heeft verder geen schade. Al fietsende is een en ander snel weer vergeten, tot je weer zonder handjes wilt proberen. Heb nu de buis 2cm uitgeschoven voor mijn lengte en de derailleur wil nog goed; later mogelijk nog eens een centimetertje erbij.
Nadelen? Als je met het ding door de hondenpoep rijdt (vrijwel onvermijdelijk in de brandgang bij ons schuurtje) en de massa werkt zich via de banden in je remblokje, zit je veel dichter bij de geur!
Vragen? Vooralsnog alleen deze: ik heb 2 voorbladen, maar geen voorderailleur. Al plaatjes bestuderende lijkt het erop dat dit redelijk gangbaar is, en ik kan me er iets bij voorstellen, namelijk: van tevoren met de hand en kettinggeleidebuis op het waarschijnlijk benodigde verzet leggen. Is dit inderdaad de gedachte?
Tevreden? Zeker, al is de Flevo-liefhebber en Velomobothousiast in mij ook nog steeds gekieteld. Maar voorlopig ben ik even onder de pannen.
Groeten,
Stefan, "pakt morgen ff de lambo naar 't werk"
Werd per opbod verkocht op Marktplaats en ik dacht: a) als die dingen zo populair zijn (of waren), dan is dat vast met een goede reden; en b) als er zo laag op geboden wordt, kan het in elk geval mijn leerfiets worden. Et voila.
Uiterlijk? Zoek je plaatjes van ligfietsen, dan krijg je steevast een zijaanzicht vanuit kikkerperspectief: een goed overzicht van de features, inclusief hoe die buis zo awkward om het voorwiel heen moet krullen, of die ellenlange gevlochten kettingloop... Maar kijk je in real life gewoon van bovenop naar dat ding, dan zie je een en al langwerpig racegeweld. Het was me direct duidelijk: ik bezit een gele Ferrari. (Een Lamborghini dus, maar die zijn me dan weer te breed voor de analogie. Misschien eerder een Porsche, maar die klinken dan weer eerder duur dan snel.)
Rijden? Jazeker! Na eerst wat wiebelen al snel de balans gevonden. Het werd me bovendien al snel duidelijk dat het ding, net als een rechtopfiets, een natuurlijke balans kent. Helemaal de handjes van het stuur wilde echter niet, een beetje zoals bij een stadsfiets niet meer loodrecht is. Geen idee of dit de te verwachten stabiliteit is. Het stuur lijkt aan een kant ietwat scheef maar heeft verder geen schade. Al fietsende is een en ander snel weer vergeten, tot je weer zonder handjes wilt proberen. Heb nu de buis 2cm uitgeschoven voor mijn lengte en de derailleur wil nog goed; later mogelijk nog eens een centimetertje erbij.
Nadelen? Als je met het ding door de hondenpoep rijdt (vrijwel onvermijdelijk in de brandgang bij ons schuurtje) en de massa werkt zich via de banden in je remblokje, zit je veel dichter bij de geur!
Vragen? Vooralsnog alleen deze: ik heb 2 voorbladen, maar geen voorderailleur. Al plaatjes bestuderende lijkt het erop dat dit redelijk gangbaar is, en ik kan me er iets bij voorstellen, namelijk: van tevoren met de hand en kettinggeleidebuis op het waarschijnlijk benodigde verzet leggen. Is dit inderdaad de gedachte?
Tevreden? Zeker, al is de Flevo-liefhebber en Velomobothousiast in mij ook nog steeds gekieteld. Maar voorlopig ben ik even onder de pannen.
Groeten,
Stefan, "pakt morgen ff de lambo naar 't werk"