09-Feb-2020, 12:57 PM
Er zijn tegenwoordig wel cassettes waar je kleiner kunt dan 11, maar naar mijn mening moet je dat niet echt willen. Sterker nog, naar mijn gevoel is het rendement op de 11 al minder en kun je beter van de 11 wegblijven. Zelf probeer ik de aandrijving zo samen te stellen dat ik mijn meest voorkomende kruissnelheid op de 13 of de 14 draai. Dan houd ik de kleinere kransjes over voor als de omstandigheden eens optimaal zijn om harder te gaan.
Houd er wel rekening mee dat als je een groter voorblad steekt, dat je hele bereik omhoog gaat en opgerekt wordt. Heb je nu de 34 nodig om bijv bij het stoplicht weg te rijden, of een veelvoorkomende helling op te rijden, dan ga je met een groter voorblad daar in de problemen komen. Dan zou je dus naast een groter voorblad ook een cassette met groter bereik nodig hebben (check dan of je derailleur dat bereik aankan).
Ik vind deze site https://mike-sherman.github.io/shift/ handig om eea uit te puzzelen.
Succes.
Houd er wel rekening mee dat als je een groter voorblad steekt, dat je hele bereik omhoog gaat en opgerekt wordt. Heb je nu de 34 nodig om bijv bij het stoplicht weg te rijden, of een veelvoorkomende helling op te rijden, dan ga je met een groter voorblad daar in de problemen komen. Dan zou je dus naast een groter voorblad ook een cassette met groter bereik nodig hebben (check dan of je derailleur dat bereik aankan).
Ik vind deze site https://mike-sherman.github.io/shift/ handig om eea uit te puzzelen.
Succes.
Groet,
Johan
huidige fietsen: ICB dF-xl 118 - Thys 209 - Trek X500 || ooit gehad: Velomobiel.nl Quest 706 & 202 - M5 Lowracer - Optima Stinger || Strava
Johan
huidige fietsen: ICB dF-xl 118 - Thys 209 - Trek X500 || ooit gehad: Velomobiel.nl Quest 706 & 202 - M5 Lowracer - Optima Stinger || Strava