14-Apr-2020, 09:16 AM
(13-Apr-2020, 09:39 PM)Jurrien schreef: Dat is nogal een verschil met mijn ervaring.
Komt bij jou de ketting ook tegen het voorwiel aan bij sturen?
Ik moet wel zeggen dat ik er wel op tijd bij ben met vervangen. Nu hoef ik in elk geval niet m'n tandwielen te vervangen en dat scheelt weer. Als ik gewoon door zou fietsen zou die ketting het waarschijnlijk nog wel heel lang uithouden.
Dag Jurrien,
Ik heb al een heel aantal jaar een m-racer, en deze bevalt prima, al rijd ik momenteel veel in mijn velomobiel.
Het voorwiel schuurt inderdaad tegen de ketting aan. Dit scheelt nl een kettingrol en dus rolweerstand. (Met een kettinrol zou je de ketting langs het voorwiel kunnen leiden.) M5 staat voor snelheid en efficiëntie; rolweerstand zal een lagere snelheid betekenen. Een tegen je voorwiel aanlopende ketting is in het begin raar, soms wat eng, maar het kan geen kwaad. Je went er aan en gaat het gewoon vinden.
Om slijtage van mijn ketting en tandwielen te voorkomen haal ik na iedere natte tocht een doekje over mijn ketting. Dit haalt het zand weg wat voor de slijtage zorgt. Af en toe zet ik deze fiets in de tuin en spuit de ketting schoon met een hoge drukspuit. (Als je dit doet, opletten dat je niet in draaiende delen spuit, je spuit dan water in lagers, waar lagers niet tegen kunnen). Na het spuiten maak ik de ketting droog en zet hem direct in de wax.
Dit is een preventieve manier om slijtage van je ketting en je tandwielen te voorkomen en het houdt je M5 snel.
Niels, kettinglol, van der Wal