20-Apr-2020, 04:46 AM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 20-Apr-2020, 05:06 AM door campr23.)
Inmiddels is de 12 speed cassette gemonteerd, de derailleur ook.
De cassette passte zonder al te veel problemen. Ik heb de draagarm los moeten maken om de as er in te krijgen.
Voor het passend krijgen van de derailleur zal ik carbon moeten wegslijpen en het derailleur kapje groter moeten maken. Ik zal ook nog een additionele kettingspanner moeten plaatsen ivm met het gigantische bereik van de tanden 39-56 voor en 11-50 achter. Dit betekend dat ik een verzet heb van 39-50 als onderverzet en 56-11 als grootste verzet. Op 'maar' 2 voortandwielen.
De situatie voorheen was een 30-28 verzet wat ik niet kon gebruiken door onvoldoende derailleur spanning, dus was ik genoodzaakt 40-28 te rijden. In sommige gevallen geen pretje. Ook was het hele zaakje zo versleten dat het 40 tandblad voor constant oversloeg. Leuk, met een verkeerd verzet en een overslaande ketting een heuvel op. Niet dus.
Tot nu toe valt het qua kosten wel mee. Een Shimano Sora 165mm crankset (goedkoper dan twee nieuwe tandwielen) met 105 linker crank, ook 165mm (met Powermeter, allemaal hollowrech II, dus past.), een sram NX eagle derailleur, eagle twist shifter en sunrace tandwiel pakket. En uiteraard 3x een Sram NX eagle ketting.
Ik hoop deze week mijn kettingen te ontvangen, dan kan het puzzelen beginnen. Initieel zal ik met gelimiteerde (deels ingeveerd) achterwielophanging testen zodat ik genoeg ruimte heb voor de achter derailleur onder de kappen. Ik kan dan uitrekenen aan de hoeveelheid invering hoeveel extra ruimte ik moet maken in het kapje. Een 3d scan van het oude kapje en wat fusion360 werk om dit te vergroten. Dan een 3d print van de mal en het epoxy/carbon werk kan beginnen. Heel wat werk, maar ik vind het extra bereik en het 'bergverzet' dit waard. En het houdt je bezig. Ik zal gaan van een 30-28 naar een 39-50 verzet.
Heb net ook bedacht dat ik initieel ga beginnen met alleen het 57 11-50 verzet. Dat scheelt op dit moment de inbouw van de extra spannings derailleur om het 39 tandblad te gebruiken. Dan kan ik sneller weer de weg op. Het toevoegen van de extra derailleur kan dan ook in een latere extra stap gedaan worden. Mijn plan is om deze te bevestigen op het trapframe door een 12mm rond te bevestigen (met klemmen) om de koker van het trapframe. Deze dan met M10x1 te tappen en dan kan ik normale derailleur gebruiken. Mogelijk nog de veer eruit halen die tegen de kabelspanning werkt om de derailleur vrij mee te laten bewegen, zijdelings. Moet ik alleen zorgen dat de twee derailleurs elkaar in balans houden zodat ik voldoende spanning houdt op de achterste derailleur om die zijn werk correct te laten doen.
De cassette passte zonder al te veel problemen. Ik heb de draagarm los moeten maken om de as er in te krijgen.
Voor het passend krijgen van de derailleur zal ik carbon moeten wegslijpen en het derailleur kapje groter moeten maken. Ik zal ook nog een additionele kettingspanner moeten plaatsen ivm met het gigantische bereik van de tanden 39-56 voor en 11-50 achter. Dit betekend dat ik een verzet heb van 39-50 als onderverzet en 56-11 als grootste verzet. Op 'maar' 2 voortandwielen.
De situatie voorheen was een 30-28 verzet wat ik niet kon gebruiken door onvoldoende derailleur spanning, dus was ik genoodzaakt 40-28 te rijden. In sommige gevallen geen pretje. Ook was het hele zaakje zo versleten dat het 40 tandblad voor constant oversloeg. Leuk, met een verkeerd verzet en een overslaande ketting een heuvel op. Niet dus.
Tot nu toe valt het qua kosten wel mee. Een Shimano Sora 165mm crankset (goedkoper dan twee nieuwe tandwielen) met 105 linker crank, ook 165mm (met Powermeter, allemaal hollowrech II, dus past.), een sram NX eagle derailleur, eagle twist shifter en sunrace tandwiel pakket. En uiteraard 3x een Sram NX eagle ketting.
Ik hoop deze week mijn kettingen te ontvangen, dan kan het puzzelen beginnen. Initieel zal ik met gelimiteerde (deels ingeveerd) achterwielophanging testen zodat ik genoeg ruimte heb voor de achter derailleur onder de kappen. Ik kan dan uitrekenen aan de hoeveelheid invering hoeveel extra ruimte ik moet maken in het kapje. Een 3d scan van het oude kapje en wat fusion360 werk om dit te vergroten. Dan een 3d print van de mal en het epoxy/carbon werk kan beginnen. Heel wat werk, maar ik vind het extra bereik en het 'bergverzet' dit waard. En het houdt je bezig. Ik zal gaan van een 30-28 naar een 39-50 verzet.
Heb net ook bedacht dat ik initieel ga beginnen met alleen het 57 11-50 verzet. Dat scheelt op dit moment de inbouw van de extra spannings derailleur om het 39 tandblad te gebruiken. Dan kan ik sneller weer de weg op. Het toevoegen van de extra derailleur kan dan ook in een latere extra stap gedaan worden. Mijn plan is om deze te bevestigen op het trapframe door een 12mm rond te bevestigen (met klemmen) om de koker van het trapframe. Deze dan met M10x1 te tappen en dan kan ik normale derailleur gebruiken. Mogelijk nog de veer eruit halen die tegen de kabelspanning werkt om de derailleur vrij mee te laten bewegen, zijdelings. Moet ik alleen zorgen dat de twee derailleurs elkaar in balans houden zodat ik voldoende spanning houdt op de achterste derailleur om die zijn werk correct te laten doen.