Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
LigfietsNickster optima dragon...Leren rijden?
#10
Hoi ligfietsNickster,

Ik herhaal hier waarschijnlijk eerder genoemde tips. 

Wanneer je de fiets bestijgt idd de rem in knijpen. Plaats je beide voeten op de grond. Bekijk hoe je voorwiel draait wanneer je het klapstuurtje of onderstuur manoeuvreert. Ga stapvoets; terwijl je rechtop 't stoeltje zit; naar links of rechts sturen en kijk naar je voorwiel. Zo zie je hoe je fiets van richting verandert en zal het je gemakkelijker worden bij een "wankel momentje" tijdens het rijden.
Vervolgens leg jezelf languit op je zetel en neem het stuur voor je. Schuifel een beetje tot de meest comfortabele ligpositie en zorg dat je niet te hoog/laag ligt. Blijf zo gewoon even rustig zitten en kijk links en rechts. Zo leer je tot hoever je hoofd kan draaien terwijl je ligt.
Ga stapvoets en knijp de remmen in, indien je voor het eerst schijfremmen bedient, weet dan dat deze sneller en harder je wielen blokkeren.

Nu het rijden :
Plaats een pedaal klaar om met je voet hard te kunnen trappen. (ik start altijd met linkervoet)
Houd de tip om je stuur niet krampachtig vast te houden in gedachte.
Ontspan die schoudertjes!
Trap hard op het pedaal, zodat je genoeg snelheid/tijd hebt om je andere voet op 't pedaal te plaatsen.
Oefen voldoende dat starten en stoppen.Kies een juiste versnelling, zodat je niet te zwaar moet trappen bij het vertrekken. 
Zet je spiegels juist voor je de weg op rijdt.  Zonder spiegel kan je jammer genoeg niet achterom kijken als je ligt. (als je even rechtop zit tijdens 't rijden, kan je wel iets meer achter je kijken om 't verkeer in te schatten.)
Ga na 15 minuutjes ofzo de weg op. 
Blijf op afstand van de richels en boordjes aan de kant van de weg/fietspad.
Kijk voldoende vóór je en tracht op tijd obstakels en putjes te detecteren. Je moet ruim voor je op de weg letten tov de gewone fiets.
Overweeg klikpedalen; ikzelf vind het niet leuk om bij goede snelheid je pedaal te verliezen bij putje of heuveltje.
Schat het verkeer in en reageer tijdig als iets je niet veilig lijkt; ik stop liever even en laat de andere weggebruiker voor. 
Pas op bij haagjes en op-en afritten van woningen, men ziet je nogal snel over het hoofd... 
Zorg voor goede verlichting en draag helm en handschoentjes. Je zal niet snel op je hoofd belanden als je een keertje valt, maar die helm toont aan de anderen dat je veiligheid voorop zet. Handschoentjes zal je eerder benutten als je wel 'n keertje schuift... 
Zet zonnebrilletje op om vliegjes uit je ogen te weren. 
Wanneer je aan hoog tempo een bocht neemt, kan je lekker met je fiets in de bocht hangen(niet te ver uiteraard, op de zijkant van je bandjes staat geen profiel) 
Hang bagage goed vast en plaats zware zaken onderaan om je zwaartepunt zo laag mogelijk te houden. 
Neem extra binnenband mee, plakgerei, pompje en gereedschap.( Tiewraps, plakband, smeerdoekje, ketting pons, ...) 
Rust op tijd even bij langere ritten. Houd je aan de verkeersregels, zo maak je goede reclame voor 't ligfietsen. 
Laat je tijdig horen indien je voorliggers inhaalt.
Rijd rustig voorbij eventuele wandelaars.Ga ver genoeg voorbij honden aan de leiband en voorzichtigheid bij 't passeren van paarden. 
Kies in 't begin liever een omweg ipv een kortere maar drukke weg.
Ga bvb bij rood verkeerslicht niet vlak aan uitlaat van wagens staan, je ligt zo laag dat die gassen direkt in je gezicht worden geblazen.
 Stap desnoods af om over te steken aan een zebrapad,zeker bij grote verkeersdrukte (iets wat ik zelf nog regelmatig doe). 
 
Smeer zonnecreme. 
Drink genoeg, kies 'n leuk terrasje wanneer horeca terug open mag...
Draag kledij in laagjes.Beter te warm dan te koud gekleed.Een jasje met borstzak is handig. 

Forceer jezelf niet door zo snel mogelijk te willen rijden; het is geen tourdeFrance.
 Kies eerst een matig tempo om je spieren te laten gewennen. Die ongelooflijke snelheid komt nog wel... 
Het langzaam rijden op je ligger kan je ook wat oefenen, das handig bvb in de stad of tijdens spitsuur. 
Zelf houd ik m'n ellebogen naar binnen toe, vlak naast 't lichaam. 

Reinig regelmatig je racer, zodat een eventueel mankementje snel verholpen mag worden. 

Erger je vooral niet aan kortzichtige, banale reacties/mensen; ontspan de schouders, remember...
 
De derde maal ik een ligfiets huurde, was het de dragon. Ik herinner me hem als een stabiel en comfortabel fietsje, en hoewel ik niet zozeer een hoog model verkies,het tourke met de dragon is me zeer wel bevallen. Niet voor niets is ie als een ideale reisfiets omschreven...
Vermoedelijk ken je over 500 kilometers je fiets 'n beetje... 
 
Succes en laat die draak maar brullen!
Antwoord }
Bedankt door: ligfietsnickster


Berichten in dit topic
RE: LigfietsNickster optima dragon...Leren rijden? - door Chepap - 23-Mar-2021, 10:37 AM

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
Petitie tegen verbod ligfietsen ( en ta...
Ik heb getekend maar...Roepers — 07:19 PM
Petitie tegen verbod ligfietsen ( en ta...
Ik ging vooral AAN...melle z — 05:30 PM
Petitie tegen verbod ligfietsen ( en ta...
... Ik ging...Raymond — 05:22 PM
Petitie tegen verbod ligfietsen ( en ta...
Maar gelukkig heb ...365cycle — 04:42 PM
Petitie tegen verbod ligfietsen ( en ta...
ik heb ook getekend....Veloquest — 04:12 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Hoe gebeurd vind ik ...Hardloper — 03:58 PM
Petitie tegen verbod ligfietsen ( en ta...
De NS wil gewoon hee...365cycle — 02:49 PM
Petitie tegen verbod ligfietsen ( en ta...
Alsof de treinen ove...Mauricem — 02:34 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Maar bij het insta...Wim -de roetsende — 01:58 PM
Spezi 2024
Ginkgo Hebel für ...Hoekie — 12:06 PM
Petitie tegen verbod ligfietsen ( en ta...
Naar mijn mening is ...Raymond — 11:58 AM
Petitie tegen verbod ligfietsen ( en ta...
Het is toch al tri...melle z — 11:12 AM
Petitie tegen verbod ligfietsen ( en ta...
Ik heb de volgende...Raymond — 10:56 AM
Petitie tegen verbod ligfietsen ( en ta...
Ik heb de volgende...Theo Mol — 09:50 AM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Op welke plekken w...Hardloper — 09:38 AM
Petitie tegen verbod ligfietsen ( en ta...
Ook eens ondertekend...Hardloper — 09:34 AM
Petitie tegen verbod ligfietsen ( en ta...
Ook ondertekend.  ...TimSch — 08:57 AM