Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
nieuw hier vooral interesse in velomobielen
#7
In Belgie zelf is bij Fietser.be ook wel wat te proberen al zijn die vooral op WAW gespecialiseerd. Helemaal aan de andere kant van Belgie is er nog EM velomobiel in Elen bij Maaseik. https://emvelomobiel.jimdofree.com/

23 km enkele reis is niet heel extreem. In een velomobiel heb je minder last van regen, wind en kou, maar meer van warmte en zweten, waardoor het bij aankomst op het werk toch aan te raden is, om zich wat op te frissen. Hoe harder je rijdt, hoe meer je zweet. Het kan goed zijn dat je dan toch wel effe wilt douchen, wat eventuele snelheidswinst weer teniet doet.

Ik rijd zelf zo'n twee jaar met een velomobiel. Wat me vooral opvalt is dat ik toch wat andere route overwegingen maak dan met de tweewieler. Van die hekjes, paaltjes en andere obstakels om auto's van fietspaden te houden kunnen een beetje tot zeer hinderlijk zijn. Krassen, gedwongen uitstappen, de fiets moeten optillen. Ook de omgang met andere fietsers op fietspaden verloopt anders. je hebt wat meer ruimte nodig om in te halen, het snelheidsverschil kan groter zijn. Ik heb een erg rustig fietspad, met weinig ander verkeer. Als ik op drukkere smalle fietspaden fiets kan het erg frustrerend zijn om van 38 naar 18 km/h terug te moeten, en als je net weer op gang bent komt de volgende E biker in zicht. Ook stukjes onverhard, remmen de snelheid fors.

Ik fiets dus liever op de wat rustigere wegen, liever een smaller achteraf weggetje dan een prachtig maar druk fietspad.

Theoretisch kun je met een Velomobiel sneller zijn, maar lang niet overal kun je dat voordeel benutten. In de file op de boulevard maakt het voor je snelheid niet uit of je een VW Polo of een Porsche rijdt.

Het grootste voordeel voor mij is dat ik het hele jaar door veel comfortabeler kan fietsen. Bij lichte of matige regen blijf je tamelijk droog. Als het echt hard gaat, wordt je wel nat, ( ik wel in mijn eigenbouw velomobiel) Ook bij temperaturen rond het vriespunt fiets ik zonder jas, gewoon een trui en een muts is voldoende. Voor mij is het maar 10 km, dat fiets ik in ongeveer 20-25 minuten, waarbij de 2 kilometer in de beide dorpen naar verhouding veel meer tijd kosten dan de 8 km daartussen. Na 10 minuten word ik een beetje warm, vandaar de trui als het wat kouder is.

Groeten, Jeroen
Antwoord }
Bedankt door:


Berichten in dit topic
RE: nieuw hier vooral interesse in velomobielen - door Jeroen S - 05-May-2021, 12:54 PM

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
Prototype tegen verblinding auto's
Verblind worden door...GHOOGEN — 05:31 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Vandaag ben ik n...ZoefZoef — 05:23 PM
Medeliggers onderweg
Zojuist in Almelo op...Bob Hagendijk — 05:10 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Vandaag ben ik niet ...Willeke_IGKT — 04:47 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Vandaag ben ik blij ...365cycle — 01:41 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Die man tilt gewoo...365cycle — 01:38 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Anatoly even langs...Wim -de roetsende — 01:05 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Omdat ik weer nieu...Wim -de roetsende — 12:45 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Als hij iets voor de...365cycle — 12:23 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Omdat ik weer nieuw ...Hardloper — 12:06 PM
Prototype tegen verblinding auto's
Nou ik heb die aut...365cycle — 11:57 AM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik had een gymleraar...Atrike — 10:28 AM
Prototype tegen verblinding auto's
Ik liet mijn velo zi...Hardloper — 10:28 AM
Prototype tegen verblinding auto's
Nou ik heb die a...Wim -de roetsende — 09:58 AM
Prototype tegen verblinding auto's
Is gewoon je han...datakneder — 01:17 AM
Prototype tegen verblinding auto's
Is gewoon je hand ge...Martin van Mourik — 01:04 AM
Prototype tegen verblinding auto's
Ik vertrouw altijd o...Bart Verbeek — 12:54 AM