Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Utrechtse Heuvelrug - Zuid Limburg
#58
Gisteren heb ik met stralend weer en recordtemperaturen vanuit Geleen een rondje van ongeveer 120 kilometer en 880 hoogtemeters gereden langs het drielandenpunt bij Vaals, van daaruit een stuk over RAVeL ligne 39, en vervolgens in westelijke richting door Wallonie naar Visé, en langs de oostkant van Maastricht terug naar Geleen.

Bij het opstaan voelden mijn benen nog redelijk verzuurd van de fietstocht van de vorige dag. Na vertrek bleek al snel dat ik toch nog aardig wat kracht in de benen had.

Ik reed s'morgens met de klep van mijn pet ver over de ogen getrokken tegen de laag staande zon in via Spaubeek, Nuth, Voerendaal, Ubachsberg, Simpelveld en Bocholtz, de Duitse dorpen Orsbach en Lemiers, langs de Nederlandse grens bij Vaals naar Vaalserquartier, een in Duitsland liggende buitenwijk van Vaals, en klom via de Duitse kant naar het drielandenpunt.

[Afbeelding: a-zuidlimburg.jpg]

Komend vanuit Ubachsberg is het een stijle afdaling naar Simpelveld, en eentje waarbij je stevig in de remmen moet om niet veel te hard het dorp in te rollen.

[Afbeelding: b-afdaling-simpelveld.jpg]

De klim naar das Dreiländereck vanuit Duitse kant beviel me een stuk beter dan die vanuit Vaals. Het voert door een rustige bosrijke omgeving met een holle weg, langs een gehucht met vakwerkhuizen, en het laatste stuk over een onverharde weg. Ik kwam er een paar groepen wandelaars tegen, geen gemotoriseerd verkeer.

[Afbeelding: c-aufstieg-dreilaendereck.jpg]

[Afbeelding: d-toren-drielandenpunt.jpg]

Ik at bij de toren een boterham, keek even rond, en daalde vervolgens via een paar haarspeldbochten af in de richting van Gemmenich, en vond na enig zoeken het begin van RAVeL ligne 39. Dit is een fietspad dat het tracé van een voormalige spoorlijn volgt, net zoals de Vennbahn / RAVeL ligne 48 die ik begin september volgde op mijn tocht naar Signal de Botrange (zie https://ligfietsers.nl/thread-1527.html). Net zoals de Vennbahn is RAVeL ligne 39 in het begin een breed fietspad met goed wegdek, maar dit veranderde al snel in een onverharde weg met voornamelijk wandelaars erop. Na enige tijd werd het een smal onverhard pad langs een enkelspoor.

[Afbeelding: e-ravel39-verhard.jpg]

[Afbeelding: f-ravel39-onverhard.jpg]


Na het fietspad een stuk gevolgd te hebben wilde ik eens zien waar ik was op de kaart, en constateerde dat ik met mijn stomme kop nogmaals vergeten was om van te voren Wallonie in te laden in mijn offline navigatie. Ik zat dus weer met een pijltje in een grijs vlak. Het pijltje ging in zuidelijke richting en dat kon wel kloppen, want de fietsroute die ik wilde volgen gaat met kronkels in zuidwestelijke richting naar Luik, maar toen ging het pijltje met een bocht pal naar het oosten. Dat kon niet kloppen, ik zat dus op het verkeerde fietspad. Achteraf bleek dat ik in Plombières de afslag naar RAVeL ligne 38 had moeten nemen, dat is de lijn die richting Luik loopt. Ik heb geen informatieborden gezien waar ik dat uit had kunnen opmaken.

Na eerst mezelf hard te hebben uitgelachen, gevolgd door ergernis, sloeg de stemming na korte tijd toch weer om naar genieten van de omgeving. Ik koos wegen die ongeveer in westelijke richting gingen, en sommige maakten dan na enige tijd een draai naar het noorden of zuiden. Ik maakte foto's van plaatsnaamborden zodat ik achteraf min of meer kon reconstrueren waar ik gereden had. Achteraf bekeken is er weinig aan te merken op de route van Welkenraedt, Hoof, Elsaute, Clermont, Chapelle des Anges, Froidthier, Val-Dieu, Mortroux tot Dalhem die ik reed.

[Afbeelding: g-campagne-wallonne.jpg]

[Afbeelding: h-wallonie.jpg]

In Dalhem zag ik iets dat leek op een kasteel boven op een berg, en een weggetje dat er naartoe leidde. Dit werd een korte steile klim over zeer hobbelige straatstenen, met grote krachtinspanning kwam ik er net tegenop op mijn grote voorblad. Daarna heb ik mijn fiets tegen een struik geparkeerd en even wat rondgelopen en rondgekeken. Er was een trapweggetje onder een gebouw door naar beneden met een informatiebord. Hier wat informatie over het uit 1076 stammende kasteel: https://www.dalhem.be/loisirs/tourisme/d...ateau-fort

[Afbeelding: i-dalhem.jpg]

Vanuit de oude fortificatie van Dalhem volgde ik de weg verder. Deze ging naar het zuiden, en het duurde wat langer voordat er een afslag naar het westen richting de Maas kwam dan me lief was. Uiteindelijk bereikte ik via Trembleur en Saint Remy met een paar haarspeldbochten bij Château d'Argenteau de Maasoever, waar een snelweg, een spoorlijn en een provinciale weg pal naast elkaar liggen. Ik reed over de nogal fietsonvriendelijke provinciale weg naar Visé, af en toe door de goot heen uitwijkend voor achteropkomend gemotoriseerd verkeer. Ergens halverwege lagen er wat platen isolatiemateriaal midden op de weg, daar ben ik even gestopt, en in korte pauzes tussen de aanstormende auto's door de weg opgerend om deze te verwijderen en achter een gesloten container die daar stond te dumpen.

Voor de tocht had ik op de kaart gezien dat er fietspaden langs de oevers van de Maas en het Albertkanaal liepen, maar ik zag ter plekke geen manier om die te bereiken. Ik reed door een van druk autoverkeer vergeven Visé heen naar het Vlaamse Moelingen, en kon weer op mijn telefoon navigeren. Ik merkte een reeks fietsknooppunten (78, 74, 73, 6, 7, 9, 105, 19) op die in een mooie lijn in de juiste richting liepen van Mariadorp via Rijkholt langs Maastricht tot voorbij Meerssen. Dat was prettig fietsen over vrij liggende fietspaden. Meestal geven fietsknooppunten routes die me al snel te kronkelig worden om van A naar B te komen maar deze keer paste het perfect. Ik reed verder door Ulestraten en langs vliegveld Beek, dat ze tegenwoordig als "Maastricht Airport" aanduiden en bereikte via Geverik, Beek en Neerbeek weer Geleen.

Ik ben twee mensen op trikes tegengekomen op deze tocht, een in Wallonie in de buurt van Val-Dieu, en later nog een in Zuid-Limburg in de buurt van Rijkholt.
Antwoord }


Berichten in dit topic
RE: Utrechtse Heuvelrug - Zuid Limburg - door Lopopodium - 25-Apr-2021, 11:46 PM
RE: Utrechtse Heuvelrug - Zuid Limburg - door ErikvanD - 26-Apr-2021, 09:57 PM
RE: Utrechtse Heuvelrug - Zuid Limburg - door Lopopodium - 02-May-2021, 05:20 PM
RE: Utrechtse Heuvelrug - Zuid Limburg - door GertBr - 26-Aug-2022, 12:16 AM
RE: Utrechtse Heuvelrug - Zuid Limburg - door Bacchus - 26-Aug-2022, 09:32 AM
RE: Utrechtse Heuvelrug - Zuid Limburg - door ThijsR - 29-Aug-2022, 12:31 PM
RE: Utrechtse Heuvelrug - Zuid Limburg - door 365cycle - 29-Aug-2022, 01:46 PM
RE: Utrechtse Heuvelrug - Zuid Limburg - door ThijsR - 30-Aug-2022, 12:22 PM
RE: Utrechtse Heuvelrug - Zuid Limburg - door Lopopodium - 01-Sep-2022, 11:30 PM
RE: Utrechtse Heuvelrug - Zuid Limburg - door Bacchus - 02-Sep-2022, 08:25 AM
RE: Utrechtse Heuvelrug - Zuid Limburg - door GertBr - 02-Sep-2022, 01:06 PM
RE: Utrechtse Heuvelrug - Zuid Limburg - door GertBr - 02-Sep-2022, 02:26 PM
RE: Utrechtse Heuvelrug - Zuid Limburg - door Bacchus - 03-Sep-2022, 03:52 PM
RE: Utrechtse Heuvelrug - Zuid Limburg - door 365cycle - 04-Sep-2022, 08:55 PM
RE: Utrechtse Heuvelrug - Zuid Limburg - door Bacchus - 05-Sep-2022, 09:49 AM
RE: Utrechtse Heuvelrug - Zuid Limburg - door gideon - 05-Sep-2022, 02:12 PM
RE: Utrechtse Heuvelrug - Zuid Limburg - door Lopopodium - 05-Sep-2022, 02:46 PM
RE: Utrechtse Heuvelrug - Zuid Limburg - door Frutsel - 05-Sep-2022, 02:56 PM
RE: Utrechtse Heuvelrug - Zuid Limburg - door Roepers - 05-Sep-2022, 10:54 PM
RE: Utrechtse Heuvelrug - Zuid Limburg - door Lopopodium - 12-Nov-2022, 12:06 AM
RE: Utrechtse Heuvelrug - Zuid Limburg - door berth9999 - 12-Nov-2022, 11:54 AM
RE: Utrechtse Heuvelrug - Zuid Limburg - door Bacchus - 12-Nov-2022, 12:34 PM
RE: Utrechtse Heuvelrug - Zuid Limburg - door Hoekie - 12-Nov-2022, 12:53 PM
RE: Utrechtse Heuvelrug - Zuid Limburg - door 365cycle - 12-Nov-2022, 02:47 PM
RE: Utrechtse Heuvelrug - Zuid Limburg - door Lopopodium - 12-Nov-2022, 08:30 PM
RE: Utrechtse Heuvelrug - Zuid Limburg - door 365cycle - 16-Nov-2022, 11:46 AM
RE: Utrechtse Heuvelrug - Zuid Limburg - door Bacchus - 12-Nov-2022, 09:15 PM
RE: Utrechtse Heuvelrug - Zuid Limburg - door Martin van Mourik - 13-Nov-2022, 12:28 PM
RE: Utrechtse Heuvelrug - Zuid Limburg - door Lopopodium - 13-Nov-2022, 06:17 PM
RE: Utrechtse Heuvelrug - Zuid Limburg - door Roepers - 16-Nov-2022, 10:27 AM
RE: Utrechtse Heuvelrug - Zuid Limburg - door Roepers - 27-Nov-2022, 03:35 PM
RE: Utrechtse Heuvelrug - Zuid Limburg - door Lopopodium - 16-Nov-2022, 12:51 PM
RE: Utrechtse Heuvelrug - Zuid Limburg - door Bacchus - 16-Nov-2022, 01:39 PM
RE: Utrechtse Heuvelrug - Zuid Limburg - door Roepers - 27-Nov-2022, 03:44 PM
RE: Utrechtse Heuvelrug - Zuid Limburg - door Tom Fekkes - 28-May-2023, 11:35 PM
RE: Utrechtse Heuvelrug - Zuid Limburg - door Lopopodium - 28-May-2023, 11:43 PM
RE: Utrechtse Heuvelrug - Zuid Limburg - door Victor - 29-May-2023, 06:28 PM
RE: Utrechtse Heuvelrug - Zuid Limburg - door Lopopodium - 12-Jul-2023, 11:27 PM
RE: Utrechtse Heuvelrug - Zuid Limburg - door Bacchus - 13-Jul-2023, 12:09 PM
RE: Utrechtse Heuvelrug - Zuid Limburg - door 365cycle - 13-Jul-2023, 01:17 PM
RE: Utrechtse Heuvelrug - Zuid Limburg - door datakneder - 13-Jul-2023, 01:21 PM
RE: Utrechtse Heuvelrug - Zuid Limburg - door 365cycle - 13-Jul-2023, 02:07 PM
RE: Utrechtse Heuvelrug - Zuid Limburg - door Bacchus - 13-Jul-2023, 03:11 PM
RE: Utrechtse Heuvelrug - Zuid Limburg - door datakneder - 13-Jul-2023, 08:23 PM
RE: Utrechtse Heuvelrug - Zuid Limburg - door Roepers - 13-Jul-2023, 10:12 PM
RE: Utrechtse Heuvelrug - Zuid Limburg - door Hardloper - 13-Jul-2023, 04:57 PM
RE: Utrechtse Heuvelrug - Zuid Limburg - door 365cycle - 13-Jul-2023, 07:19 PM
RE: Utrechtse Heuvelrug - Zuid Limburg - door Bacchus - 13-Jul-2023, 10:16 PM
RE: Utrechtse Heuvelrug - Zuid Limburg - door Hardloper - 13-Jul-2023, 10:38 PM
RE: Utrechtse Heuvelrug - Zuid Limburg - door Lopopodium - 14-Jul-2023, 07:47 PM
RE: Utrechtse Heuvelrug - Zuid Limburg - door Lopopodium - 14-Jul-2023, 11:56 PM

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 2 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
Vandaag ben ik blij omdat.....
Dat is wel een behoo...365cycle — 01:27 AM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Ken je ook al de...Hardloper — 08:05 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Sterkte Martinus, da...Jeroen S — 02:02 PM
aandrijving versitaille
Bij sommige velomobi...Jeroen S — 01:59 PM
Een velomobiel is sneller dan een auto
Even heerlijk prek...Wim -de roetsende — 01:20 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Ken je ook al deze...Wim -de roetsende — 01:19 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Ken je ook al deze s...Hardloper — 11:34 AM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Goedemorgen Wim, da...martinus — 12:49 AM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Ja,een handbike st...Wim -de roetsende — 07:54 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Ja,een handbike staa...martinus — 12:07 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
..mijn nieuwe Snoek-...Hoekie — 11:30 AM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Ik heb achter nog ...365cycle — 09:35 AM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Hoi Fietsbennie,da...Wim -de roetsende — 06:24 AM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Desondanks word ik...Wim -de roetsende — 06:14 AM
Medeliggers onderweg
Net ten oosten van G...Thijs OO — 12:03 AM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Ik heb vandaag mijn ...Willeke_IGKT — 10:12 PM
aandrijving versitaille
is het niet mogelijk...Gideonaut — 10:10 PM