Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Edwin82 Voorstellen
#7
hallo Edwin,

Ik had vroeger zo'n m5 carbon spatbordje op de monoblade van mijn m5 lowracer. Daarvoor was door M5 wel een fors gat gezaagd in het spatbord net onder de rem. De bevestigingsbeugeltjes zaten maar aan 1 kant van het spatbord, de kant waar ook de vork zit. Volgens mij was er gewoon een gaatje in de vork geboord waarin draad getapt was. Omdat die carbon spatbordjes veel stijver zijn dan gewoon plastic ging dat wel. Ik heb er ook wel gezien waarbij aan de kettingzijde wel een beugeltje zat, wat met een schroefje in de as zat.

Ik heb de lowracer al zo'n 15 jaar niet meer, dus heel precies weet ik het niet meer. Het kan wel, maar met standaard onderdelen wordt het echt lastig.

Ik vond het niet echt een genot, ook omdat het allemaal wel heel erg krap zat. met een klein beetje viezigheid op de weg liep er al snel iets vast tussen spatbord en band. Op een Lowracer komt er dan ook nog veel spatwater langs het spatbord. Jouw ShockProof is een heel stukje hoger.

Met zo'n mtb spatschermpje aan de schuine buis ben je waarschijnlijk ook wel een heel eind. Dat houdt het spatwater ook redelijk bij je stoeltje vandaan.

Bij ligfietsen is het met spatbordjes best klooien om het goed te krijgen. Heb je het allemaal op het oog lekker zitten, rijdt je door de regen en sproeit er voor uit je spatbord een hele fontein zo bij je hakken de schoenen in bijvoorbeeld. Het spatbordje wat verder doordraaien naar voren kan helpen.

Op de ligfiets heb ik mijn licht altijd ver naar voren zitten. Ergens met wat beugeltjes aan de derrailleurmast. Bij sommige M5's zit er een klein driehoekje aan aan de trapasbuis waar je ook een lampje aan kunt maken. Voor de meeste lampjes werkt een dwars gemonteerd buisje of van 22 millimeter prima.

Bij Wildkamp heb je RVS P clips met een epdm(rubber achtig) laagje. https://www.wildkamp.nl/product/mikalor-...-mm/770684 Ook automaterialen zaken en dergelijke verkopen die dingen wel. Bij de doorsnee bouwmarkt niet of slechts zeer beperkt.

Die klemmen zijn erg sterk. Eentje in de diameter van de derailleurmast en eentje in de diameter van een 22 of 25 mm buisje.

Als fietslampje had ik een Ixion IQ geeft redelijk veel licht, oplaadbare batterijen. In de lage lichtmodus vergelijkbaar met een gewone fietslamp met een peertje in de felle modus ongeveer 40 lux. Daar kun je ook de weg nog wel mee zien. Als er tegenliggers komen blijft het opletten. Als zo'n Ixion per ongeluk een keer valt is ie stuk. De mijne wil nog dicht met 2 tiewraps, maar echt (water)dicht is ie niet meer.

Voordeel van de Ixion is ook dat het licht op de straat komt en niet je tegenligger verblind, of je moet hem wel heel erg verkeerd hebben staan. Als de batterij op is, gaat hij van de felle naar de zwakke modus en daar kon ik dan de 10 km naar huis nog wel mee redden.

In vergelijking met een Velomobiel verlichting met een dikke accu en een goedgekeurde sterke ledlamp blijft het allemaal behelpen.

Als je een beetje handig bent met electra en kunt wachten op leveringen uit China is het ook een optie om die kant op te kijken. Ik heb een lithium accu en een redelijk sterke niet verblindende Led (stvzo ) goed gekeurde e bike ledlamp. Ook bij 5 dagen in de week pendelen in de winter zoals dat vroeger ging, houdt die accu het best een poos vol.

p.s. het is wel een erg mooi fietsje, zeker ook in die kleuren.

En dat slingeren houdt vanzelf wel op, als je maar genoeg kilometers maakt. Wat oefenen met krappe bochtjes op een lege parkeerplaats ofzo kan helpen.
Antwoord }
Bedankt door: Edwin82


Berichten in dit topic
Edwin82 Voorstellen - door Edwin82 - 05-Jul-2021, 08:11 AM
RE: Edwin82 Voorstellen - door gideon - 05-Jul-2021, 09:16 AM
RE: Edwin82 Voorstellen - door Fietsbennie - 05-Jul-2021, 10:07 AM
RE: Edwin82 Voorstellen - door Edwin82 - 05-Jul-2021, 10:33 AM
RE: Edwin82 Voorstellen - door ErikvanD - 05-Jul-2021, 10:12 AM
RE: Edwin82 Voorstellen - door Lopopodium - 05-Jul-2021, 11:22 AM
RE: Edwin82 Voorstellen - door Jeroen S - 05-Jul-2021, 08:07 PM
RE: Edwin82 Voorstellen - door Edwin82 - 05-Jul-2021, 09:24 PM
RE: Edwin82 Voorstellen - door Edwin82 - 08-Jul-2021, 11:28 AM
RE: Edwin82 Voorstellen - door PietV* - 08-Jul-2021, 01:30 PM
RE: Edwin82 Voorstellen - door Victor - 08-Jul-2021, 02:28 PM
RE: Edwin82 Voorstellen - door Edwin82 - 09-Jul-2021, 09:30 AM
RE: Edwin82 Voorstellen - door Lopopodium - 09-Jul-2021, 08:44 PM
RE: Edwin82 Voorstellen - door Jeroen S - 10-Jul-2021, 12:36 PM
RE: Edwin82 Voorstellen - door Edwin82 - 12-Jul-2021, 07:50 AM
RE: Edwin82 Voorstellen - door 365cycle - 30-Sep-2021, 01:09 PM
RE: Edwin82 Voorstellen - door Roepers - 30-Sep-2021, 06:10 PM

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 3 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
Prototype tegen verblinding auto's
Je hebt geen groot...Hardloper — 10:41 PM
Zelfbouw voorwiel aangedreven ligfiets ...
plannen zijn wat gew...GHOOGEN — 09:50 PM
Prototype tegen verblinding auto's
Beseffen we ook da...365cycle — 09:20 PM
Zelfbouw voorwiel aangedreven ligfiets ...
Toevallige vondst op...Merijn — 09:18 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Als je dan toch een ...ZoefZoef — 08:51 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Ik ben blij, omdat g...Wim -de roetsende — 08:27 PM
Prototype tegen verblinding auto's
Beseffen we ook dat...Lopopodium — 08:18 PM
M5 Low Racer trapboom + stuurpen gezocht
De diameter van Arje...melle z — 07:29 PM
Prototype tegen verblinding auto's
Als auto's naar Enge...melle z — 07:10 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik doe momenteel...Gideonaut — 07:09 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Laten we het eufem...Hardloper — 07:04 PM
Prototype tegen verblinding auto's
Beseffen we ook dat ...Hardloper — 06:59 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik doe momenteel m...Josligfiets — 06:58 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik doe momenteel m'n...365cycle — 06:14 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik merk nu wel van m...Gideonaut — 05:33 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Met voetballen...Niels van der Wal — 05:06 PM
Prototype tegen verblinding auto's
Tsja, interessante...datakneder — 04:18 PM