Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Staartpunt intern afsluiten - voordelen en methodes?
#5
Bijna alle staartpunten zijn open van de voorkant, de "aero" bagagekoffers niet. Gelukkig gaat in die opening een redelijk goed passende kurk, namelijk de rijder. Het kost even tijd om een puntje helemaal pas aan te laten sluiten, maar dan werkt ie wel het beste. Als je het goed doet vallen je schouders deels in de punt, daarom zitten er ook 2 van die bobbels op. Past precies. Het smallere deel sluit goed aan op de rug. Rijd je met een smal bovenstuurtje, ellebogen naar binnen, dan kan het allemaal heel mooi aansluiten. Onderin de punt moet je een heel groot gat maken, voor het achterwiel, soms ook stukjes van de achtervork en of het frame. Door die grote spleet kun je ook wat spelen met de breedte van de punt in relatie tot de rug. De voorste bevestigingspunten zo plaatsen dat het allemaal mooi aansluit op je stoel en rug. Deze m5, Optima (Henry Barth), staartpunten kunnen goed aansluiten op personen van ongeveer 175 tot 200cm. De dichte koffers zijn vrijwel allemaal kleiner en hebben een afgerond front, wat een deuk oplevert tussen de ronde koffer en de ronde vormen van de rijder. Veel van die dichte koffers zijn aerodynamisch niet zo goed als een stroomlijnpunt omdat ze te kort zijn, te laag, te snel omlaag gaan. De onderzijde is wel netjes dicht, maar ook Universeel, dus er is erg veel ruimte voor allerlei vormen achter vorkjes. Het blijft een groot gat, dat is gauw 15-20 cm breed over de voorste helft. In de open puntjes kun je als eerste eigenaar een zeer kleine opening maken waar je net het achterwiel door krijgt. Een lange driehoek van 5 cm bij de band naar 10cm bij de as, allemaal ook weer afhankelijk van de constructie van de Ligfiets waar de punt omheen valt. Bij echte lage racers kan de as zowat in het puntje. Bij de Fujin gaat dat niet, anders hangt ie te ver achterover.

Ik heb voor mijn Carbonlowracer een paar schotjes in een M5 punt gemaakt, bovenin aansluitend op de zijkant van de verhoogde rib die op die punt zit. Dan recht naar beneden en pas op de vork iets schuin. Om eerlijk te zijn leverde dat geen merkbaar verschil op in vergelijking zonder de schotjes.

Wat ik wel merkte, maar dat kan ook placeboeffect zijn; Snellere wielen met minder spaken, snellere lichtere banden, goed vs slecht aansluiten van de staartpunt, een vlakkere lighouding, de positie van de ellebogen en daarmee je armen. Deze kunnen echt helemaal vlak aansluiten tegen je lichaam als je een goede positie kiest ( kiezen kunt) van voorbouw en stuur.
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle


Berichten in dit topic
RE: Staartpunt intern afsluiten - voordelen en methodes? - door Jeroen S - 21-Aug-2021, 09:12 AM

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
Vandaag ben ik blij omdat.....
In de Handbike-wer...Hardloper — 09:27 AM
Vandaag ben ik blij omdat.....
In de Handbike-werel...Wim -de roetsende — 08:26 AM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Dat is wel een behoo...365cycle — 01:27 AM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Ken je ook al de...Hardloper — 08:05 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Sterkte Martinus, da...Jeroen S — 02:02 PM
aandrijving versitaille
Bij sommige velomobi...Jeroen S — 01:59 PM
Een velomobiel is sneller dan een auto
Even heerlijk prek...Wim -de roetsende — 01:20 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Ken je ook al deze...Wim -de roetsende — 01:19 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Ken je ook al deze s...Hardloper — 11:34 AM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Goedemorgen Wim, da...martinus — 12:49 AM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Ja,een handbike st...Wim -de roetsende — 07:54 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Ja,een handbike staa...martinus — 12:07 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
..mijn nieuwe Snoek-...Hoekie — 11:30 AM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Ik heb achter nog ...365cycle — 09:35 AM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Hoi Fietsbennie,da...Wim -de roetsende — 06:24 AM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Desondanks word ik...Wim -de roetsende — 06:14 AM
Medeliggers onderweg
Net ten oosten van G...Thijs OO — 12:03 AM