Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Staartpunt intern afsluiten - voordelen en methodes?
#11
Met de makkelijk vraag beginnen; Lichtgewicht en semirigide materiaal.

Coroplast is een heel mooi materiaal. Denk aan karton, met van die holle kanaaltjes maar dan van plastic. Onder andere in gebruik voor te Koop bordjes, als vul/beschermmateriaal tussen platen. Helaas weet ik zo geen winkel waar je dat kan kopen. Is te knippen en te snijden, lastig te lijmen.

XPS, gesloten cel schuim. Is bij iedere bouwmarkt wel te vinden. Een soort piepschuim maar dan iets beter, zonder de korreltjes. Heel makkelijk te knippen en snijden, soms met een zilver of goudkleurige folie erop. Laat zich makkelijk lijmen, het oppervlak is redelijk glad maar bestaat uit hele kleine halve luchtblaasjes.
Het is erg kwetsbaar, als je er een volle kop koffie op zet heb je een deukje. Is goed te krijgen als ondervloer voor laminaat, merknaam Selitac. Ook Ikea heeft een ondervloer van platen gesloten celschuim, maar ik weet zo niet hoe die heet.

Dan heb je nog een andere gesloten celschuim waar die dunne kampeermatjes van zijn gemaakt. Dat is flexibeler, minder stijf, beter geluid dempend. Is ook nog te knippen, en te snijden met een scherp hobby mes ofzo.

Zoals Piet al aangeeft gaat de luchtweerstand kwadratisch omhoog. Verder is de luchtweerstand maar een deel van de totale weerstand. Zeer afhankelijk van welke fiets, welke banden en hoe hard je rijdt. Even een rekenvoorbeeldje met wat vereenvoudigde getallen. Bij 35 Km/h is 50% luchtweerstand en 50% rolweerstand. Samen 200 watt. Nu weten we 10% te verbeteren op de aerodynamica. Dus die 100 watt luchtweerstand is nog maar 90 watt, samen echter nog 190 watt, dus maar 5% winst. Gaan we dan 5% harder? Nee, want de luchtweerstand ging kwadratisch omhoog. Hier houdt mijn wiskunde kennis op, maar ik gok dat je dan 1,5% sneller gaat. 0,52 km/h gewonnen met 10% verbetering!

Volgende punt is je meetmethode. De gemiddelde snelheid over 100km. Ik rijdt regelmatig de 10 km naar mijn werk. Ook al rijdt ik met dezelfde fiets, toch gaat dit de ene keer sneller dan de andere. Heb je met een hartslagmeter of een vermogensmeter gereden? Anders heb je echt geen idee of je wel hetzelfde vermogen hebt geleverd.
Een betere meetmethode, zeker in de buurt van Arnhem is een rustige berg te zoeken waar je beschut met een behoorlijke vaart kunt afdalen. Zoek een stukje zonder bochten, kies een vast startpunt en laat iedere fiets met dezelfde startsnelheid een traject rollen. Kijk dan naar de topsnelheden die je haalt. Op die manier weet je in ieder geval dat er steeds precies dezelfde energie in gaat.

In ongeveer 10 jaar ligfietswedstrijdrijden, zowel in Nederland als daarbuiten, waaronder meerdere Ek en WK wedstrijden ben ik nog niet iemand tegen gekomen die zijn staartpunt van binnen had afgesloten met een andere reden dan om een droge bagageruimte te maken. Maar goed, dat is al weer een poosje terug.
Ook bijvoorbeeld Bram Moens die een hele reeks records op zijn naam heeft staan, en nog een stel meer op zijn fietsen, heeft volgens mij nog nooit een puntje van binnen afgesloten.

Wie weet heb je een super ontdekking gedaan, maar ik betwijfel ten zeerste of het een meetbaar effect zal hebben. Bij een BM stroomlijn wordt het een ander verhaal.

Groeten, Jeroen

Die voor een wedstrijd altijd zijn spiegeltje horizontaal stelde omdat dit weer luchtweerstand scheelt.
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle


Berichten in dit topic
RE: Staartpunt intern afsluiten - voordelen en methodes? - door Jeroen S - 26-Aug-2021, 06:05 PM

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
Quest xs nr 13
Het bod is verwijder...Josligfiets — 08:12 PM
Quest xs nr 13
Waar zien jullie t...Willeke_IGKT — 08:09 PM
Quest xs nr 13
Waar zien jullie toc...Wim -de roetsende — 07:57 PM
Tochten, wat voor afstanden en waarom n...
Waar haal je die par...Hardloper — 07:38 PM
Tochten, wat voor afstanden en waarom n...
10 Mei had ik wel me...Arend-Jan — 07:05 PM
wat ze zeggen
Twee hang jongeren...datakneder — 05:54 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Heb een schatting ge...Hardloper — 05:24 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Ja, inderdaad. Die e...Victor — 05:23 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Heel veel sterkte Bo...Hardloper — 05:21 PM
wat ze zeggen
Twee hang jongeren: ...Hardloper — 05:17 PM
Medeliggers onderweg
Een oranje tradpole ...Hardloper — 05:15 PM
montage standaard
Ik  gebruik dit: fie...Joop99 — 04:47 PM
Medeliggers onderweg
@G. in de rode Strad...365cycle — 04:39 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Het wordt wel tijd...Bob Hagendijk — 12:42 PM
Quest xs nr 13
Het was een mooi aan...ZoefZoef — 11:28 AM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Gelukkig heb je ze...Boyd Maduro — 11:18 AM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Fiets heeft de klap...datakneder — 10:03 AM