Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Nieuw in de ligfietswereld: even voorstellen en HELP
#1
Hallo Ligfietsers! 

Jullie kennen dat misschien wel: zo'n zaadje dat ergens in je hoofd zit maar het is nog geen tijd om te ontkiemen. Tot er een moment in je leven komt dat het perfect past, dat dat zaadje precies het antwoord lijkt te zijn op je vraagstuk.

Tijd om me voor te stellen hier dus: Tim, woonachtig in de winderige Noord Groningse polder, buitenmens, zeiler en woon-werk fietser. Dat laatste heb ik een jaar of 3/4 gedaan op een speed pedelec. Alle dagen, door weer en wind, kou en hitte reed ik de kleine 30 km enkele reis van mijn pittoreske dorpje in de polder naar de stad Groningen en terug. Heerlijk vind ik het, in de ochtend helemaal fris wakker worden en in de avond je werk weer van je af fietsen. Op het weer kun je je kleden, ook als er een straffe, ijzige oostenwind staat in de winter en de gevoelstemperaturen dik onder 0 duiken. Toen ik door corona thuis aan het werk ging, begon ik dat fietsen wel erg te missen. 

De speed pedelec stond veel stil want ik ben wel een functioneel fietser, weinig 'toeren'. Maar wellicht verandert dat in de toekomst als ik zo over ligfietsen lees  ;-). Die e-bike is dus een tijd geleden al weggegaan omdat 'ie in de schuur stond te verstoffen. Maar wat nu?

Aangezien werken steeds meer weer richting kantoor terug gaat, stapte ik op mijn (oude) racefietsje om de tocht te ondernemen. Lekker het fietsgevoel terug, maar wel erg 'spartaans'. Dus behoefte aan meer comfort met behoud van snelheid. Voelen jullie hem al aankomen? ;-)

Ik lees me nu al een week volop in in de wereld van ligfietsen en heb op Marktplaats alle fietsen bekeken. In mijn hoofd ben ik helemaal overtuigd: dit is iets voor mij! Mensen die ik het meld zijn het met me eens. Dus tijd voor een volgende stap: het uitzoeken van een ligfiets! En daar kan ik jullie hulp bij gebruiken! :-) 

Ik heb nog nooit in mijn leven een meter op een ligfiets gefietst. Ik heb natuurlijk dit mooie forum en bijbehorende site en reviews gelezen en wat ik daar uit haal is: ga proefrijden. Nu is dat makkelijker gezegd dan gedaan vanuit Noord Groningen zonder het hele land door te rijden. Dus ik ben geneigd een aantal gevoelsmatige keuzes te maken op basis van wat ik lees en zie en die te toetsen bij een proefrit op een specifiek aangeboden fiets op Marktplaats. Ik wil/kan max. rond de 500 euro aan deze eerste ligfiets uitgeven. 

De gevoelsmatige keuzes die ik nu denk te hebben gemaakt: 

- Ik neig naar onderstuur. Dit heeft te maken met dat ik het het prettigst vind om ontspannen mijn armen langs mijn lichaam te laten hangen, waarmee ik meen ik precies mijn handen bij zo'n stuur houd. Als ik kijk naar bovenstuur fietsen zie ik voor mijn idee scherpe hoeken in de ellebogen, een houding die mij niet prettig lijkt. En ow ja: ik vind het mooier ;-) (geen argument natuurlijk, maar toch). 

- Binnen onderstuur zie ik horizontaal georiënteerde handvatten en ook verticale. Dat vind ik lastig bepalen wat fijner is, al neig ik naar verticaal waarbij de shifters op de uiteinden me handiger lijken dan gripshifters in deze houding.  Wellicht kunnen ervaren fietsers hier iets op zeggen?

- Enige vorm van vering is wenselijk: ik maak, als dit mijn vervanger van de speed pedelec wordt, zo'n 8 a 10.000km per jaar. Veelal door de polder en het laatste stuk (ca 5km) door de stad, dus comfort is me wat waard. Ik heb hier op het forum al verschillende meningen gelezen over verende voorvorken. Daar ben ik nog niet helemaal uit. Ik laat nu de fietsen met vering dmv een blok rubber links liggen (ik zie dat bij wat oudere Sinners meen ik).

- Ik neig naar de kleinere (20/20 of 26/20) wielen om niet al te hoog te zitten ivm de wind in de polder, en ik wil liever niet helemaal onderuit hangen. (waar het bij racers op lijkt?). Wellicht kunnen de ervaren fietsers hier een mening over geven? Ik neig te denken dat een 26/20 met het grotere achterwiel wat sneller is, maar klopt dat? En hoeveel scheelt dat? En ik lees ook dat 20"achterwielen icm modder betekent dat de derailleur sneller aftakelt (klinkt logisch?)

- Ik lees over de combi van een naaf en derailleur, dat lijkt me wel wat. Al fiets ik mijn hele leven al met een voorderailleur en ben helemaal gewend om terug te schakelen bij een stop. Dus bij een verder mooie fiets lijkt me dit geen dealbreaker. 

- Remmerij: natuurlijk is schijfremmen het mooist, maar of dat binnen budget veel voorkomt. 'Gewone' v brakes voldoen wellicht ook? 

Ik heb nu, op basis van bovenstaande, een paar Markplaats fietsen op het oog (ook geografisch geselecteerd zodat ik niet naar Limburg hoef ;-)). Wellicht kunnen jullie vanuit kennis en ervaring hierop reageren?

1. Een Nazca Explorer: https://link.marktplaats.nl/m1731511335
- oogt in erg mooie staat met nieuwe onderdelen als banden etc
- mooi model
- vering voor/achter
- Lijkt wel wat hoog te zitten met de vraagprijs. 

2. Een Sinner Spirit: https://link.marktplaats.nl/m1745948018
- Na contact met verkoper blijkt verende vork niet meer goed. 
- Schijfremmen!
- Onderstuur horizontaal geörienteerd met gripshifter.
- Zo'n hoofdsteuntje staat me ook wel aan
- Verder goede staat. 
- Geven geen richtprijs. Zou vermoeden rond de 300 euro? Wat denken de experts?

3. Sirix: https://link.marktplaats.nl/m1744935192
- Kleine wielen (20/20)?
- Hoofdsteuntje
- nette staat
- onderstuur / gripshifter
- niet duur
- naaf ipv derailleur
- Vering voor/achter

Een heel verhaal! Maar dan weten jullie meteen een beetje wat er speelt (en zoals je hopelijk kunt lezen, dat ik niet zomaar wat doe ;-)). Ik ben heel benieuwd naar de gedachten van dit forum! (heb, gezien wat ik gelezen heb, hoge verwachtingen ;-))

Alvast dank!
Quest #229 - project: Carbon Quest #501 - Challenge Hurricane - Ligfietsclub Noorderligt 
Antwoord }
Bedankt door:


Berichten in dit topic
Nieuw in de ligfietswereld: even voorstellen en HELP - door TimSch - 07-Sep-2021, 04:01 PM

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
Zelfbouw voorwiel aangedreven ligfiets ...
Mijn Flevo ervarin...GHOOGEN — 12:56 AM
Velion / Code naam: VM45
Een multi programm...365cycle — 11:37 PM
Quest xs nr 13
De Milan is een wat ...Jeroen S — 11:28 PM
Velion / Code naam: VM45
Een multi programmeu...Tom Fekkes — 11:23 PM
Velion / Code naam: VM45
Welke programmeert...365cycle — 11:21 PM
Medeliggers onderweg
Auw! M'n ogen! ;)365cycle — 11:18 PM
Utrechtse Heuvelrug - Zuid Limburg
Bedankt voor de tip!...Tom Fekkes — 11:15 PM
Velion / Code naam: VM45
Welke programmeertaa...Tom Fekkes — 11:13 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Zodra er data verz...365cycle — 11:12 PM
Velion / Code naam: VM45
Ben jij een Odoo g...365cycle — 11:07 PM
Velion / Code naam: VM45
10 min langer de Ca...Merijn — 11:02 PM
Utrechtse Heuvelrug - Zuid Limburg
Op zich niet zo moei...datakneder — 10:40 PM
Velion / Code naam: VM45
Ach Hoekie, Die kom...Tom Fekkes — 10:37 PM
Utrechtse Heuvelrug - Zuid Limburg
Ben je fietsend d...Martin van Mourik — 10:37 PM
Utrechtse Heuvelrug - Zuid Limburg
Zien doe ik ze niet,...Tom Fekkes — 10:29 PM
Utrechtse Heuvelrug - Zuid Limburg
Over vogels gespro...datakneder — 10:25 PM
Velion / Code naam: VM45
Het gaat niet zozeer...Hoekie — 10:20 PM