Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Nieuw in de ligfietswereld: even voorstellen en HELP
#34
(07-Sep-2021, 05:41 PM)Frutsel schreef: Welkom. Nu ga je van ieder persoon die antwoordt een ander stel antwoorden krijgen, dus uiteindelijk schiet je er niet zo veel mee op Smile

Een kleine week geleden startte ik dit draadje en de eerste helft van de eerste zin die als antwoord kwam, blijkt helemaal waar. :-) Dat ik er niet veel mee opschiet ervaar ik anders gelukkig :-D

Grootste vraagteken wat er voor mij nog staat is het snelheidsverhaal. De laatste zin die zojuist geplaatst werd, is natuurlijk de mooiste: 

(13-Sep-2021, 09:04 AM)Chepap schreef: Oh ja: snelheid gaat de hoogte in naarmate je harder op de pedalen trapt...

Ik krijg al met al moeilijk een idee wat er nu zou gebeuren qua snelheid als ik bijvoorbeeld op zo'n toer Paseo bovenstuur zou stappen voor mijn woon-werk...

Sommigen van jullie beweren dat ik dan kennelijk nog niet eens een gewone e-bike bij zou houden die rond de 25 rijdt (die reed ik op een Trek hybride vóór mijn speed pedelecs ook al zoek...). Anderen beweren met wat linkjes (erg interessant trouwens, die metingen van M5 enzo!) dat liggend sowieso harder zou gaan, wat in mijn geval zeker zou betekenen dat ik die e-bike met de dame op leeftijd het snot gewoon weer voor de ogen zou fietsen, ook op een toerfiets :-) En niet onbelangrijk: mijn doel gemiddelde snelheid zou halen. Ik betwist niet dat die lagere racers sneller zullen zijn, ik vraag me alleen af of ik ze wil. Ik denk ook dat een half dagje zo'n fiets huren me dat ook niet gaat vertellen, gezien ik nog nooit op een ligfiets heb gereden en dus wel wat kilometers zal moeten maken om een goed beeld te krijgen. Nog los van het feit dat ik al een tijd thuiswerk en conditioneel ook weer zal moeten opbouwen. Met dat idee in het achterhoofd wordt het sowieso een experiment voor een paar maanden waarbij ik dus een beredeneerde gok zal moeten nemen op welk model ik dat ga doen. 

Mijn laatste Speed Pedelec had een vrij uitgebreide boordcomputer die me inzicht gaf in de vermogens die ik trapte. Als ik die langs de staatjes van M5 en de Fietsersbond leg, zou ik met de 150-200 watt die ik standaard fietste kennelijk makkelijk 30 per uur moeten kunnen kruisen op een Flevobike FiftyFifty of een Optima Dolphin. Wat ik lastig in kan schatten is hoe de fietsen die ik nu bekijk zich verhouden tot die 2 typen? Ik zie overigens in datzelfde staatje ook dat het met de Baron met 2 vingers in de neus 30 rijden zou worden. Dat blijft dan toch ook interessant :-) 

Ook werd ik, dit draadje teruglezend, nog even getriggerd door deze opmerking: 

(09-Sep-2021, 09:21 PM)Lopopodium schreef: Met een Nazca Gaucho met 26 inch banden kan je in ieder geval wel 25 km/uur halen. Dat doe ik al jaren bij bijna elke tocht tussen de 100 en 200 kilometer. Ik fiets ook gewoon door grotere steden heen voornamelijk in heel Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Gelderland, en stop braaf bij de meeste stoplichten. Kruissnelheid is meestal 27 km/uur bij neutrale wind.

Ik zag namelijk een paar mooie Nazca Pioneers bovenstuur of onderstuur op Marktplaats. (1 zelfs met de Radical tassenset voor tochten er al bij...want dat begint al wel beetje in mijn hoofd te spelen: keer naar mijn ouders in Zeeland fietsen vanaf Groningen ofzo). De Pioneer lijkt me qua specs en snelheid enigszins vergelijkbaar met de Gaucho? Dus de hoogte in zou ook nog kunnen kennelijk. :-) Meer opties, heerlijk! :-)

Afgelopen weekend trouwens een vouwfiets opgelapt die we nog in de schuur hadden staan voor mijn lieftallige echtgenote. Die had ook 20" wieltjes. Ik vind dat toch erg klein lijken om die grote snelheden op te rijden...Maar dat zal ik proberen te negeren :-D

De Furai 24", Baron, Stinger (ondanks 2x 20") en Paseo blijven in de Marktplaats favorieten. De Pioneers zijn erbij gekomen.
Quest #229 - project: Carbon Quest #501 - Challenge Hurricane - Ligfietsclub Noorderligt 
Antwoord }
Bedankt door:


Berichten in dit topic
RE: Nieuw in de ligfietswereld: even voorstellen en HELP - door TimSch - 13-Sep-2021, 10:15 AM

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
Vandaag ben ik blij omdat.....
Wat betreft de ver...Tom Fekkes — 01:45 AM
Spezi 2024
Ik ben al heel onged...Gideonaut — 01:00 AM
De Waterlandse Liggers
De Waterlandse Ligge...GertBr — 11:15 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Volgens mij heb ik o...Jeroen S — 11:06 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Die binnenkabels, du...melle z — 10:56 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Wat betreft de versn...Jeroen S — 10:47 PM
Utrechtse Heuvelrug - Zuid Limburg
Gelukkig kwam je n...Martin van Mourik — 08:55 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Alles wat ik rijd be...Tegelfanaat — 08:33 PM
Velion / Code naam: VM45
Hij = Velion / Code ...Hoekie — 08:27 PM
Spezi 2024
Eerste dag al veel g...Hoekie — 08:25 PM
Velion / Code naam: VM45
Hij? Hij stond er. ...LigfietsWilsum — 08:22 PM
Velion / Code naam: VM45
Hij stond er. Heb er...Hoekie — 08:19 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Valt dat nog te repa...Fietsbennie — 08:16 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Een vreemde houding....Tom Fekkes — 08:15 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Woei, dat is balen!...ZoefZoef — 08:09 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Woei, dat is balen! ...365cycle — 07:34 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Niet blij vandaag wa...Tegelfanaat — 06:46 PM