Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Nieuw in de ligfietswereld: even voorstellen en HELP
#43
(13-Sep-2021, 02:58 PM)Bacchus schreef: Over linkjes: was Kreuzotter al langsgekomen? Het is een beetje een definitiekwestie denk ik. Door de UCI-regels te negeren, kun je een efficiëntere fiets bouwen. Dat hoeft alleen niet, dat ligt helemaal aan wat je belangrijk vindt.
Kreuzotter suggereert dat je voor 200 W op een hybride 25 km/u krijgt, op een racefiets 30-33 km/u, op een tourligfiets 32 km/u en op een raceligfiets richting de 40 km/u.

Tjonge, dit is een leuk linkje zeg! Ik begrijp uiteraard dat dit theorie is die door veel omgevingsfactoren tijdens de woon-werk tocht wordt beïnvloed, maar voor de verhoudingen van de fietstypen een leuke module :-) Ik reed op mijn hybride in fitte tijden inderdaad wel kruissnelheden rond de genoemde 25, vaak iets hoger. Op het oude racefietsje rijd ik ook wel rond de 30 (wel op een ligstuurtje trouwens, allebei de gevallen). Dus wellicht dat een kruissnelheid op een toer ligfiets rond die 27-30 wel haalbaar kan zijn.

De wind tegen scenario's volgens dat linkje zijn op de liggers wat minder optimistisch valt me op. Die snelheden stroken ook niet met die van de Fietsersbond, waar wind mee/tegen veel dichter bij elkaar ligt op de ligfiets. Volgens Kreuzotter zou ik met mijn lengte/gewicht op een low racer bijvoorbeeld met de door Fietsersbond genoemde zachte wind van 9 km/u, bij wind mee dik 34 km/u rijden bij 100 watt en bij dezelfde wind tegen nog maar een kleine 25 km/u. Terwijl de proef bij de Fietsersbond maar 1 km/u verschil tussen wind mee/wind tegen heeft gemeten op een lowracer (een Baron). De waarheid zal wel in het midden liggen :-D
Een toerfiets met bovenstuur zie ik er niet bijstaan bij Kreuzotter, dat zal wel het midden houden tussen de onderstuur korte wielbasis en die bovenstuur korte wielbasis race uitvoering.

Qua keuze zit ik qua gevoel, het zal niet verrassen, meer naar een toerfiets te kijken (de Nazca Paseo of Pioneer), terwijl verstand nog af en toe met de sportievere fietsen tussendoor komt. Het kan ook een gewenning/kennismaking op een toerfiets worden, dan zien we daarna wel. Hier lezend is de kans dat je, eenmaal begonnen, het laat bij de eerste ligfiets en verder niets meer koopt of switcht toch nihil :-D
Quest #229 - project: Carbon Quest #501 - Challenge Hurricane - Ligfietsclub Noorderligt 
Antwoord }
Bedankt door:


Berichten in dit topic
RE: Nieuw in de ligfietswereld: even voorstellen en HELP - door TimSch - 14-Sep-2021, 12:06 PM

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
Prototype tegen verblinding auto's
Beseffen we ook da...365cycle — 09:20 PM
Zelfbouw voorwiel aangedreven ligfiets ...
Toevallige vondst op...Merijn — 09:18 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Als je dan toch een ...ZoefZoef — 08:51 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Ik ben blij, omdat g...Wim -de roetsende — 08:27 PM
Prototype tegen verblinding auto's
Beseffen we ook dat...Lopopodium — 08:18 PM
M5 Low Racer trapboom + stuurpen gezocht
De diameter van Arje...melle z — 07:29 PM
Prototype tegen verblinding auto's
Als auto's naar Enge...melle z — 07:10 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik doe momenteel...Gideonaut — 07:09 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Laten we het eufem...Hardloper — 07:04 PM
Prototype tegen verblinding auto's
Beseffen we ook dat ...Hardloper — 06:59 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik doe momenteel m...Josligfiets — 06:58 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik doe momenteel m'n...365cycle — 06:14 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik merk nu wel van m...Gideonaut — 05:33 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Met voetballen...Niels van der Wal — 05:06 PM
Prototype tegen verblinding auto's
Tsja, interessante...datakneder — 04:18 PM
Prototype tegen verblinding auto's
De Duitse TÜV kijkt ...365cycle — 04:13 PM
Prototype tegen verblinding auto's
Tsja, interessante o...Grrrrrene — 03:16 PM