Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Nieuw in de ligfietswereld: even voorstellen en HELP
#45
(14-Sep-2021, 02:31 PM)PietV* schreef:
(14-Sep-2021, 12:06 PM)TimSch schreef: De wind tegen scenario's volgens dat linkje zijn op de liggers wat minder optimistisch valt me op. Die snelheden stroken ook niet met die van de Fietsersbond, waar wind mee/tegen veel dichter bij elkaar ligt op de ligfiets.

Deze link https://www.fietsersbond.nl/snelheid-5-v...ergeleken/ moet je wel juist lezen . De condities zijn verschillend betreffende windsnelheid. De temperatuur was gelijk. Dus de winddichtheid gelijk, maar de windsnelheid varieerde tussen de 9 en 16 km/h. Grof windkracht 2 tot 3. Als de windsnelheid lager is, zijn de verschillen vóór en en tegen ook kleiner.

Dat had ik wel degelijk gelezen. Ik heb als voorbeeld alleen de low racer vergeleken met die rekenmodule van Kreuzotter waar ik logischerwijs precies die 9 km/u wind mee en tegen heb ingevoerd in de module (de Fietsersbondtest was tenslotte op een Baron). Kort gezegd kwam daaruit: 

Fietsersbond: wind 9 km/u, 100 watt vermogen: mee 27.5 km/u <-> tegen 26.5 km/u : Verschil 1 km/u
Kreuzotter: wind 9 km/u, 100 watt vermogen: mee 34.3 km/u <-> tegen 24.7 km/u : Verschil 9.6 km/u

Enige 'afwijkende' data is de persoonlijke maten waarbij ik in Kreuzotter mezelf heb aangehouden (1.83m/85kg) terwijl de fietser bij de Fietsersbond wat langer en lichter was. (1.88m/79kg). Verder is de cadence van de Fietserbond niet bekend. In Kreuzotter wordt 90 aangehouden. (vergelijkbaar met wat ik op de speed pedelec trapte, vaak zelfs iets hoger omdat de Nuvinci naaf van dat ding boven de 40 km/u eigenlijk iets te licht trapte ;-))

Als fervent zeiler vergeet ik de wind nooit, ik moest alleen even in mijn hoofd van km/u naar knopen omrekenen om de beauforts erbij te passen ;-)

Maar het wordt een wat wetenschappelijk verhaal als we niet uitkijken. Reuze interessant, dat zeker, maar ik had beloofd te gaan fietsen in plaats van verdere theorieën uit te werken ;-)

Aanvullend: windkracht 2/3 in de Groningse polder is een uitzondering en noem ik al bijna windstil ;-)
Quest #229 - project: Carbon Quest #501 - Challenge Hurricane - Ligfietsclub Noorderligt 
Antwoord }
Bedankt door:


Berichten in dit topic
RE: Nieuw in de ligfietswereld: even voorstellen en HELP - door TimSch - 14-Sep-2021, 02:57 PM

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
Vandaag ben ik blij omdat.....
In de Handbike-werel...Wim -de roetsende — 08:26 AM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Dat is wel een behoo...365cycle — 01:27 AM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Ken je ook al de...Hardloper — 08:05 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Sterkte Martinus, da...Jeroen S — 02:02 PM
aandrijving versitaille
Bij sommige velomobi...Jeroen S — 01:59 PM
Een velomobiel is sneller dan een auto
Even heerlijk prek...Wim -de roetsende — 01:20 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Ken je ook al deze...Wim -de roetsende — 01:19 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Ken je ook al deze s...Hardloper — 11:34 AM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Goedemorgen Wim, da...martinus — 12:49 AM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Ja,een handbike st...Wim -de roetsende — 07:54 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Ja,een handbike staa...martinus — 12:07 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
..mijn nieuwe Snoek-...Hoekie — 11:30 AM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Ik heb achter nog ...365cycle — 09:35 AM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Hoi Fietsbennie,da...Wim -de roetsende — 06:24 AM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Desondanks word ik...Wim -de roetsende — 06:14 AM
Medeliggers onderweg
Net ten oosten van G...Thijs OO — 12:03 AM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Ik heb vandaag mijn ...Willeke_IGKT — 10:12 PM