Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Ligfietsvakantie Oostenrijk-Tsjechië
#4
De afdalingen waren juist op de ligfiets een feest, dankzij de wegligging voel me veel stabieler op een ligfiets in de afdaling dan op mijn Santos.
De planning deden we uit de losse pols, ik had nog wat routes door Tsjechië gepland voor voorgaande jaren, maar dat is er nooit van gekomen. Oorspronkelijk was het de bedoeling vanuit Salzburg richting Slovenië  te fietsen om daar een aantal zware cols aan te doen, de Mangart en de Vrsic staan nog op mijn wensenlijstje. En dan naar het noorden via Tsjechië en terug vanuit Dresden. Maar dat klimmen viel erg tegen, ik had best wel een goede conditie en ook het hele jaar weer op de ligfiets getraind, maar al meer dan 10 jaar niet meer in de bergen met bepakking op mijn Wizard gefietst. Ook de jaren zijn gaan tellen en ik heb nu meer bagage bij me dan 10 jaar geleden (al die apparatuur om mijn video's op te nemen had ik toen niet bij mij). Verder is de Wizard met zijn korte wielbasis een vrij nerveus sturende fiets, in het bijzonder bij lagere snelheden. Dat was ik niet meer gewend en met name de eerste cols had ik daar veel moeite mee, later ging dat een stuk beter. Wat ook meespeelt is dat de beklimmingen in Oostenrijk itt de Franse of Zwitserse Alpencols bijzonder steil zijn, minder lang, meteen rechtdoor naar boven. Een e-bike heb ik nooit overwogen, veel te zwaar, lastig om tijdens kamperen zo'n ding op te laden en al helemaal lastig om in de trein te vervoeren, niet te tillen.
Een trike zou evt wel een optie zijn, maar ook die is niet te vervoeren in de trein en single ATB trails zijn denk ik ook niet te doen.
Enfin, we sloegen dat hele rondje door Slovenië over en gingen gewoon dag voor dag van camping naar camping plannen.



Dat plannen deed ik gewoon met de smartphone in Osmand. Op een gegeven moment weet je welke wegen druk zijn en welke befietsbaar. Meestal kiezen we de bestaande fietsroutes. In Tsjechië liepen die over lokale en tertiaire wegen. Prima, erg rustig en goed verhard. De N-wegen kan je het beste vermijden, levensgevaarlijk. De fietsroutes gingen ook vaak via onverharde bospaden, single trail ATB. Mits niet al te steil ook nog goed te doen op de ligfiets. Wb fietsroutes volgden we globaal de Eurovelo 7 richting Praag. Die ging vaak over MTB paden en die lieten we naderhand ook vaak links liggen, maakten onnodige omwegen. Praag stond aanvankelijk helemaal niet in de planning, we wilde er met een grote boog omheen, maar toen ik door de moordende klimmen in Oostenrijk last kreeg van mijn knieën kozen we de weg van de minste weerstand Big Grin Bovendien bleek Tsjechië qua verkeersdrukte erg rustig en goed te fietsen en ook dwars door Praag viel me 100% mee.
Antwoord }
Bedankt door: PlantageBohémien


Berichten in dit topic
Ligfietsvakantie Oostenrijk-Tsjechië - door De tovenaar - 26-Sep-2021, 10:38 AM
RE: Ligfietsvakantie Oostenrijk-Tsjechië - door De tovenaar - 27-Sep-2021, 09:39 AM
RE: Ligfietsvakantie Oostenrijk-Tsjechië - door Lig-hen - 14-Oct-2021, 06:59 PM
RE: Ligfietsvakantie Oostenrijk-Tsjechië - door Bacchus - 29-Sep-2021, 03:30 PM
RE: Ligfietsvakantie Oostenrijk-Tsjechië - door Lig-hen - 12-Oct-2021, 07:31 PM

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
Vandaag ben ik blij omdat.....
Sterkte Martinus, da...Jeroen S — 02:02 PM
aandrijving versitaille
Bij sommige velomobi...Jeroen S — 01:59 PM
Een velomobiel is sneller dan een auto
Even heerlijk prek...Wim -de roetsende — 01:20 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Ken je ook al deze...Wim -de roetsende — 01:19 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Ken je ook al deze s...Hardloper — 11:34 AM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Goedemorgen Wim, da...martinus — 12:49 AM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Ja,een handbike st...Wim -de roetsende — 07:54 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Ja,een handbike staa...martinus — 12:07 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
..mijn nieuwe Snoek-...Hoekie — 11:30 AM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Ik heb achter nog ...365cycle — 09:35 AM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Hoi Fietsbennie,da...Wim -de roetsende — 06:24 AM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Desondanks word ik...Wim -de roetsende — 06:14 AM
Medeliggers onderweg
Net ten oosten van G...Thijs OO — 12:03 AM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Ik heb vandaag mijn ...Willeke_IGKT — 10:12 PM
aandrijving versitaille
is het niet mogelijk...Gideonaut — 10:10 PM
aandrijving versitaille
Misschien, wat leenw...Dharm2004 — 09:57 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Tip met koud weer: ...Dharm2004 — 09:53 PM