Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Is sporten wel zo gezond? [split] Blijft de ligfiets beperkt tot een "niche"?
#46
(14-Jan-2022, 01:24 PM)Wim -de roetsende schreef: Bij een e-bike lijkt het wel of het ding gaat remmen, als je boven de 27km/u komt. Je moet dan echt buitensporig veel vermogen leveren om bijvoorbeeld 30km/u te rijden, als het ding tenminste netjes begrensd is op 25km/u zoals het hoort. Dit nodigt niet uit tot een extra inspanning met als gevolg dat de meeste e-bikers die ik zie op vol vermogen rijden met een extreem lage cadans en rond de 25km/u rijden. De 250Watt motor doet dan dus al het werk.

Conclusie: ze leveren zelf nauwelijks vermogen en dus een minimale inspanning. Dat sommigen vervolgens toch erg moe zijn, heeft meer te maken met hun slechte conditie.

Voor de volledigheid: ik heb het nog steeds over gezonde en vooral jonge mensen die op een e-bike naar school gaan. Vaak rijden ze afstanden <10km.

Ik heb het uiteraard niet over mensen met een beperking, een ziektebeeld (ooit was ik er daar dus zelf één van), oude mensen, met een zwak gestel, enz. enz.
Wim, Ben het in grote lijnen met jou eens. Gezonde en gezonde jonge mensen die minder dan 10 km/h van school wonen kunnen beter de stadsfiets nemen.
Maar het comfort telt mee. Groepen scholieren rijden vaak allemaal een e-bike. Jonge meiden en jongens in groepjes langs de dijk. Gemiddeld 12 km naar school. Harderwijk of Nijkerk. Vaak de lichtste stand ondersteuning hooguit 20 km/h en kletsend richting huis. Sociaal fietstochtje. Comfortabel uitwaaien en bewegen.

Het industrieterrein, waar o.a. Meta het grootste datacentrum van Nederland wilt bouwen, fietsen dagelijks honderden inwoners naar het industrieterrein Trekkersveld. Gemiddeld 5 km van de woning. Zeker de helft op een e-bike. Komen fris op het werk aan en waaien rustig uit na het werk. Comfort fietsen i.p.v de auto.

De kinderen van de agrariërs in Zuidelijk Flevoland wonen gemiddeld tussen de 15 en 20 km van middelbare school. Vaak is fiets i.c.m. bus geen optie. De e-bike is ideaal. Jonge kinderen gaan op een e-bike naar middelbare school. Ze hebben meer beweging en zijn langer in de buitenlucht dan de combinatie fiets/bus/fiets.
De kinderen zonder e-bike nemen het fietsveer Zeewolde-Ermelo. Voor het onderwijs in Ermelo en Harderwijk. dan is de afstand maar 8 km.

De fietsenverkoop in Zeewolde draait om e-bikes. Alle type en soorten ligfietsen kom je steeds minder tegen. De plaatselijke fietsclubs van mijn leeftijd en jonger allemaal e-bikes. Niemand uitgezonderd. Ik kan ze op mijn stadsfiets bijhouden. Op of in de ligfiets laat ik het achterlicht zien. 

En je hebt de die harts in de polder. Boerenzonen op een stadsfiets met ligstuur en die zijn met een e-bike niet bij te houden. Maar die zijn op één hand te tellen.
Antwoord }
Bedankt door:


Berichten in dit topic
RE: Is sporten wel zo gezond? [split] Blijft de ligfiets beperkt tot een "niche"? - door PietV* - 14-Jan-2022, 03:43 PM

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
Vandaag ben ik blij omdat.....
Mijn fiets schakelt ...Martin van Mourik — 09:50 PM
Medeliggers onderweg
Vandaag om even voor...GertBr — 09:50 PM
Tochten, wat voor afstanden en waarom n...
Waar ga je naar toe ...Jeroen S — 08:13 PM
Quest xs nr 13
Na eerst te koop h...Veloquest — 08:03 PM
Te koop optima dingo ligfiets
Te koop optima dingo...metro2005 — 07:15 PM
Quest xs nr 13
Na eerst te koop heb...Josligfiets — 06:59 PM
Ervaringen met de Snoek/Snoek-L
Wat een wachtlijst...Atrike — 01:53 PM
montage standaard
ik heb houten balken...Veloquest — 01:19 AM
Medeliggers onderweg
Vanmiddag tussen Goe...LigZeeuw — 10:10 PM
montage standaard
Ik heb twee touwtjes...Merijn — 09:55 PM
Ervaringen met de Snoek/Snoek-L
Wat een wachtlijst v...Hardloper — 09:28 PM
montage standaard
Ik zet mijn fiets va...Martin van Mourik — 09:25 PM
Tochten, wat voor afstanden en waarom n...
Ik maak toch wel ger...Atrike — 08:59 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
... het best lekke...Wim -de roetsende — 08:52 PM
Een nieuwe Velonout
Welkom! In het mid...LowJob — 08:44 PM
Tochten, wat voor afstanden en waarom n...
Ik probeer bij echt ...Jeroen S — 08:41 PM
Tochten, wat voor afstanden en waarom n...
Ik heb 100km terug n...Gideonaut — 06:58 PM