Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Fietstechniek of techniek van het fietsen
#12
(27-Jan-2022, 03:53 PM)PietV* schreef: Aan de pedalen trekken is zeer inefficiënt. De vierhoofdige dijspier aan de voorzijde van de dij, is de belangrijkste spier voor de strekking van het been.
Klopt. Echter levert aan de pedalen trekken me nog wel zo'n 300-350W extra op in een sprint, en als ik maximaal vermogen wil, wil ik ook dat beetje hebben.
Een beetje zoals wielrenners die tijdens de sprint gaan staan. Het omhoog brengen van hun eigen gewicht kóst ook gewoon veel energie, maar als ze daarmee tóch een seconde kunnen besparen doen ze het. Ze doen het Wink 
Daarnaast houdt trekken aan de pedalen me ook een beetje op m'n plek, ipv dat ik met m'n billen op m'n lendesteun eindig tijdens een sprint. 

(27-Jan-2022, 04:03 PM)PietV* schreef: (Trap)vermogen is kracht x frequentie. Dit zit een optimum in. Bij hogere frequenties dan het optimum, neemt de kracht af en neemt het (trap)vermogen nauwelijks meer toe.
koppel x frequentie (of eigenlijk toerental). Koppel = kracht x arm. Maar dat klopt. Mijn maximumvermogen haal ik meestal ergens tussen de 130 en 160 rpm. Toerentallen daarboven kan ik wel draaien maar dan neemt het vermogen niet meer toe, en uiteindelijk vermoedelijk zelfs af (ik schiet er niks mee op dus ik doe het niet).

Als je voor kennisgeving aanneemt dat ík sprinten soms leuk/nuttig vind, en m'n fiets kent (bij opschakelen wil hij niet graag van 1 naar 2, dus doe ik vanaf de 1 altijd een dubbelklik naar 3) snap je waarom:
[Afbeelding: 130-160.png]
Dit is mijn versnellingsbereik tussen de 130 en 160 rpm. Ga ik vanuit stilstand door tot 160 rpm, dan val ik na schakelen (1-3) dus terug in een bereik waarin ik m'n maximumvermogen nog steeds kan leveren. Tegen de tijd dat ik 6/7 bereikt heb is de fut er wel uit en dan is het toerental al aan het dalen. Die zeldzame dagen dat ik een sprintje doe vanaf 50+ km/h eindigde dat overigens op één situatie na op de 13 of de 14, niet de 11. Zelfs bij een relatief lang stuk (paar kilometer) 70+ km/h rijden geef ik blijkbaar de voorkeur aan m'n 13-tandwiel. Die ene andere situatie zat ik op de 12, @ 83 km/h (met gunstige wind).

Heb ik dan misschien een kleine voorblad nodig? Nou, nee. Zo ziet het plaatje eruit tijdens toerentallen voor normale kruissnelheden:
[Afbeelding: 80-100.png]
Bij echt gunstige wind rijd ik nog weleens comfortabel 60+ km/h, en als je veel langs de kust rijdt staat de wind vaak gunstig voor een Milan (NW/W). M'n maximale "comfy" kruissnelheid wil ik aan 90 rpm gewoon kunnen rijden. 2 tandjes eraf zou dus wel kunnen, maar goed, dat komt bij de volgende wissel van het grote blad wel (in de zomer ergens).
Antwoord }
Bedankt door: Hoekie


Berichten in dit topic
RE: Fietstechniek of techniek van het fietsen - door 365cycle - 27-Jan-2022, 04:31 PM

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
licht in het donker
Doet me toch weer ...Hardloper — 03:03 PM
Medeliggers onderweg
.........een rod...Hardloper — 02:59 PM
licht in het donker
Doet me toch weer tw...365cycle — 01:53 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Wow 89,8 is wel ec...365cycle — 01:48 PM
Ervaringen met de Snoek/Snoek-L
Ja en nee, of zoal...365cycle — 01:40 PM
Medeliggers onderweg
.........een rode?...Wim -de roetsende — 01:27 PM
Ervaringen met de Snoek/Snoek-L
Bedoel je dat het ...datakneder — 11:19 AM
Ervaringen met de Snoek/Snoek-L
Nodige aanpassin...Hardloper — 11:13 AM
Ervaringen met de Snoek/Snoek-L
Nodige aanpassinge...datakneder — 11:12 AM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Haha ja lekker c...LigZeeuw — 10:40 AM
licht in het donker
Op de SPEZI Busch &a...Hoekie — 10:39 AM
Ervaringen met de Snoek/Snoek-L
Nodige aanpassingen?...Hardloper — 10:24 AM
Ervaringen met de Snoek/Snoek-L
Ben zeer benieuwd na...John70 — 10:23 AM
Medeliggers onderweg
Op een plein hier in...Hardloper — 10:17 AM
Ervaringen met de Snoek/Snoek-L
Als ik hem heb, zal ...Peter de Rond — 09:50 AM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Nul10 Reclame (je ...Gideonaut — 02:46 AM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Haha ja lekker cal...365cycle — 11:57 PM