Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Fietstechniek of techniek van het fietsen
#13
Het netto rendement van skeletspieren ligt ongeveer op 20%. Daar moet je zuinig mee omgaan. Sprinten is vaak energieverspilling. Duurvermogen ligt aan de verhoudingen van spiervezels. Dat is genetisch bepaald. Type 1, type 2a en type 2b. Door gerichte training kan die verhoudingen wat wijzigen. https://www.youtube.com/watch?v=JUl9kJgH...Fysionline

Met gezond bewegen houd ik voornamelijk vezeltype 1 en 2a in conditie, maar type 2b wordt automatisch meegenomen. Het voordeel van vezeltype 1 is dat het een hoge resistentie tegen vermoeidheid heeft. Bovendien kunnen vezeltype als "brandstof" omgaan met glucose, vetzuren en zelfs melkzuur. Mocht ik in de verleiding komen de "witte spiervezels" meer dan normaal aan te spreken, dan wordt de geringe vorming van melkzuur verbrand door de vezeltype 1.
Heb dus nooit last van pijn in de spieren door melkzuur en zelfs spierpijn door zwaardere inspanning ken ik niet.
Het specifiek trainen van vezeltype 2a en 2b heeft voor mij geen meerwaarde. Wordt er een paar kilo zwaarder door en raakt eerder vermoeid. Moet dat meerdere gewicht meezeulen en onderhouden. Spiercellen worden maar 60 tot maximaal 90 dagen oud en moeten vervangen en onderhouden worden. Extra energieverspilling. Bovendien moet ik mijn garderobe vervangen.
Deze sprinter komt maar aan ruim 700 Watt. Net genoeg om een boterham te roosteren.
https://www.youtube.com/watch?v=S4O5voOC...rChallenge
Let ook op het zinloos trekken aan het stuur.

Ik weet niet welke meetinstrumenten op een fiets worden gebruikt, maar 300 tot 350 Watt door trekken aan de pedalen lijkt mij dus niet objectief gemeten. Mede gelet op het totale vermogen van een sprinter.
Antwoord }
Bedankt door:


Berichten in dit topic
RE: Fietstechniek of techniek van het fietsen - door PietV* - 10-Feb-2022, 11:51 AM

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
Vandaag ben ik blij omdat.....
Schitterend!!!! Blij...Tom Fekkes — 09:26 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Ik ben blij omdat de...Jeroen S — 08:55 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Ben net terug van 2 ...Jeroen S — 08:37 PM
Look up
Ik ben benieuwd wann...Fietsbennie — 07:21 PM
Spezi 2024
@Hoekie heb je ook e...Hardloper — 06:52 PM
Petitie tegen verbod ligfietsen ( en ta...
Ik kreeg de volgende...Mauricem — 06:01 PM
Look up
Een groot gedeelte...Bart Verbeek — 04:44 PM
Look up
En nu met beeld: ...Roepers — 04:35 PM
wat ze zeggen
Op dezelfde dag:  1...365cycle — 03:20 PM
Look up
Bart Verbeek — 12:36 PM
wat ze zeggen
Ze zeggen op de radi...Willeke_IGKT — 10:10 AM
Look up
Dit las ik vandaag i...Bart Verbeek — 08:19 AM
Petitie tegen verbod ligfietsen ( en ta...
... Ik gi...Mauricem — 09:36 PM
Petitie tegen verbod ligfietsen ( en ta...
Ik heb getekend maar...Roepers — 07:19 PM
Petitie tegen verbod ligfietsen ( en ta...
Ik ging vooral AAN...melle z — 05:30 PM
Petitie tegen verbod ligfietsen ( en ta...
... Ik ging...Raymond — 05:22 PM
Petitie tegen verbod ligfietsen ( en ta...
Maar gelukkig heb ...365cycle — 04:42 PM