Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Fietstechniek of techniek van het fietsen
#14
(10-Feb-2022, 11:51 AM)PietV* schreef: Sprinten is vaak energieverspilling.
Als sprinten het verschil maakt tussen het verkeer ophouden en soepel meerijden in het verkeer zie ik het niet als verspilling. Zoals we eerder besproken hebben heb ik wél plaatsen waar ik naar toe moet, en ook beperkte tijd om daar te komen. Gevolg is dus dat ik een hoger tempo wil rijden, en om dat veilig te houden rijd ik het liefst daar waar het verkeer ook soepel doorrijdt. Op de weg tussen de auto's rijden scheelt me daarnaast nog wel wat gedoe met banden in deze tijd van het jaar; de fietspaden zijn echt smerig.

(10-Feb-2022, 11:51 AM)PietV* schreef: Duurvermogen ligt aan de verhoudingen van spiervezels. Dat is genetisch bepaald. Type 1, type 2a en type 2b. Door gerichte training kan die verhoudingen wat wijzigen. https://www.youtube.com/watch?v=JUl9kJgH...Fysionline
Genetisch gezien zit ik behoorlijk aan de sprintkant van het spectrum, en ik ben meer dan tien jaar getraind op dieselen (laag intensief in beweging blijven) in combinatie met regelmatige krachtsexplosies. Door het vele fietsen van de afgelopen jaren en de stevige afstanden die ik nu rijd lijken m'n spieren efficienter te worden: Ik verlies niet echt aan sprintvermogen, maar lever steeds beter langdurig een fors vermogen en draai steeds makkelijker hoge toerentallen en verlies wél iets aan beenomtrek.

(10-Feb-2022, 11:51 AM)PietV* schreef: Spiercellen worden maar 60 tot maximaal 90 dagen oud en moeten vervangen en onderhouden worden. 
Je schreef het elders al eens, bij mijn weten is het vier maanden. Wordt volgens mij ook in deze video bevestigd >> https://www.youtube.com/watch?v=mCRzi1tObe0

(10-Feb-2022, 11:51 AM)PietV* schreef: Bovendien moet ik mijn garderobe vervangen.
Zo snel gebeurt dat nou ook weer niet. Ik ben behoorlijk fan van vrij strakke spijkerbroeken, draag ook altijd nauwsluitende overhemden en truien. In de tijd dat ik consequent over de 115 kg zat (bij 1.94m) waren m'n maten 108, XL, 36/36. Nu weeg ik 96/97 kg (inmiddels misschien iets korter door krimp), en draag ik 108, L/XL, 34/36. Het enige wat in de tussentijd een probleem is geweest, is dat ik een tijd te weinig bewoog en een pens kreeg. Die paste niet goed onder m'n overhemd.

(10-Feb-2022, 11:51 AM)PietV* schreef: Deze sprinter komt maar aan ruim 700 Watt. Net genoeg om een boterham te roosteren.
https://www.youtube.com/watch?v=S4O5voOC...rChallenge
Let ook op het zinloos trekken aan het stuur.
Hoewel dat een ontzettend vermakelijke video is, hoop ik dat je begrijpt dat Robert Förstemann écht niet "the man for the job" is. De uitdaging was om die toaster zo lang mogelijk aan te houden; vermoedelijk koos hij daarom voor een relatief lage cadans, waarmee je je cardiovasculair systeem minder belast maar meer vraagt van je spieren. In zijn geval zijn die spieren ook nog eens uitzonderlijk zwaar. Als vraag ik me af welk vermogen hier weergegeven wordt; neemt de toaster 700 watt op? Dan kan je erop rekenen dat wat hij trapt nog zo'n 20% hoger ligt.

Die Robert Förstemann? Die kan ver boven de 2 kilowatt pieken, en dat na een pijnlijke start vanuit stilstand op een fixie.

Daarbij: Hoe lang wil je eigenlijk sprinten? Als je Robert Förstemann in een Milan stopt (en de aandrijflijn breekt niet in stukken) gaat hij op vlakke weg misschien wel naar de 100. Ik hoef maar 50 of 60, daar heb ik minder dan een halve minuut voor nodig. 

(10-Feb-2022, 11:51 AM)PietV* schreef: Ik weet niet welke meetinstrumenten op een fiets worden gebruikt, maar 300 tot 350 Watt door trekken aan de pedalen lijkt mij dus niet objectief gemeten. Mede gelet op het totale vermogen van een sprinter.
Laten we het dan eens objectief meten in de praktijk. Hoeveel vermogen levert een beetje speed pedelec volgens jou? En hoeveel trapt de gemiddelde speed pedelec rijder daar nog bovenop?
Ik heb - omdat niemand het wilde geloven - al meerdere keren bewezen dat ik een sprint (ook in overleg, niet als verrassing) vanuit stilstand kan winnen van een speed pedelec (Riese Müller, Klever en een paar Stromers); met de M-Racer, met de DF, met de 35 kg zware QuattroVelo en ook met de niet zo lekker optrekkende Milan GT (ook al lig ik met die laatste in de eerste meters wel achter).

Iedere enigszins professionele racefietser rijdt me het op een vergelijkbare fiets het snot voor de ogen, en er zijn ook genoeg amateurs die hetzelfde kunnen. Daarom rijd ik ook velomobiel: M'n duurvermogen is best fors, maar niet als je het in verhouding tot m'n lengte en gewicht gaat bekijken. Als het echter púúr gaat om de sprint, denk weet ik dat ik het heel wat profs op z'n minst heel moeilijk kan maken. Different horses, different courses.
Antwoord }
Bedankt door: Hoekie


Berichten in dit topic
RE: Fietstechniek of techniek van het fietsen - door 365cycle - 10-Feb-2022, 12:55 PM

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
Naar welke muziek luister je?
Naar van alles. Net ...Hoekie — 10:37 AM
Bülk 4 more
Wat jij hierboven be...Wim -de roetsende — 08:51 AM
Bülk 4 more
Als je windkracht 4 ...Frutsel — 01:58 AM
Naar welke muziek luister je?
We hebben hier sinds...Jeroen S — 01:07 AM
Bülk 4 more
Wat ik zo van het Du...Jeroen S — 12:44 AM
Naar welke muziek luister je?
Veel metal, maar ook...voodoo — 12:01 AM
Naar welke muziek luister je?
Ik houd van st...Frutsel — 11:57 PM
Bülk 4 more
De Bülk urban is gew...Gideonaut — 11:56 PM
Naar welke muziek luister je?
Ik luister eigenli...Oliver — 11:21 PM
Naar welke muziek luister je?
Ik heb meestal 3fm a...Fietsbennie — 10:59 PM
Bülk 4 more
Ik rijd niet zo vaak...Wim -de roetsende — 10:51 PM
Naar welke muziek luister je?
Ik houd van stil...melle z — 10:50 PM
Naar welke muziek luister je?
Op het werk hebben w...Willeke_IGKT — 10:42 PM
Bülk 4 more
Of is het verschil 4...Willeke_IGKT — 10:33 PM
Naar welke muziek luister je?
Voor mij is de absol...LigZeeuw — 10:09 PM
Naar welke muziek luister je?
Soms vind ik de te...Hardloper — 10:09 PM
Naar welke muziek luister je?
Ik luister eigenlijk...Lopopodium — 10:03 PM